klíčové pojmy: vzájemná komunikace lidí se zrakovým handicapem a intaktních, identita a emancipace TZP, proces integrace, sociální integrace, sociální rehabilitace, komunikační prostředky, komunikační pravidla a komunikační etika, sociokomunikační výcvik TZP lidí
1. Uvedení do problému komunikace těžce zrakově postižených a intaktních lidí
"communicatio" - z lat. = sdělení, sdílení, udílení
"communicatio sermonis" - z lat. = možnost dialogu, rozmluvy/1
"Dialog uskutečňuje řádově jinou možnost plurality: objev druhého v jeho autentické, jím samým schvalované podobě." /2
Žít s vážným zrakovým handicapem neznamená nekomunikovat s vidícími komunikačními partnery. Těžce zrakově postižený (TZP) člověk vstupuje do komunikačního procesu s intaktním oslovením, prosbou o informaci, žádostí o pomoc, apod. V setkání TZP a intaktního člověka vzniká oboustranná komunikační zkušenost, oba se spolupodílejí na kvalitě vzájemné komunikace.
Co konkrétně víme o úrovni takové komunikace? Jak je intaktní populace informovaná o možnostech komunikace TZP lidí? Zvažují vidomí lidé proč a jak nevidomému člověku pomoci? Uvědomují si TZP lidé jaké komunikační bariéry narušují komunikační proces s vidomými? Do jaké míry je jedinec v dialogu (intaktní s TZP, TZP s intaktním) schopen empatie do komunikačního partnera? Jak který z nich používá verbální a neverbální komunikační prostředky a jak jimi reaguje na druhého? Jak je jejich komunikace efektivní? Komunikují partnersky?
Podívejme se na běžnou komunikační zkušenost nevidomého člověka v setkání s vidícím. Nevidomý člověk se často vystavuje komunikační situaci, kdy oslovuje neznámého vidomého člověka. Například v situaci, kdy nevidomý člověk ztratí orientaci v prostoru, prosí o informaci, při jejímž získání je závislý na cizím kolemjdoucím člověku. Nevidomý je pak v očekávání některé z následujících reakcí :
Uvedli jsme hned několik modelových reakcí, ze kterých je patrné, že setkání dvou lidí tu omezovala rozdílnost ve vnímání prostoru, odlišná komunikační zkušenost a neefektivita jejich mluvního jednání.
Společnost směřující k integraci postižených s nepostiženými potřebuje znát odpovědi na otázky jak zkvalitnit vzájemnou komunikaci TZP a intaktních , jak hledat způsoby informování intaktní společnosti o pravidlech komunikace s TZP, jak TZP nabízet efektivní formy oslovení intaktní společnosti (v širokém i v úzkém slova smyslu). Budou-li chtít obě skupiny o těchto odpovědích přemýšlet, jistě najdou způsoby, jak kvalitní oboustrannou komunikaci podporovat, aby dozrávali k partnerskému dialogu, který je atributem korektního spolužití.
2. Identita a emancipace TZP lidí
Jak se vytvářela identita TZP člověka v závislosti na vztazích uvnitř společnosti? Historická fakta seznamují s bolestnými příběhy lidí se zrakovým handicapem.
Zde máme na mysli osudy TZP lidí, které byly plně v rukou zdravé majority. Člověk mohl být za svůj zrakový handicap fyzicky zlikvidován, později společnost dospěla k segregování takovýchto jedinců. Respektování identity TZP člověka nemělo ve společnosti nepostižených místo.
TZP lidé museli postupně přesvědčovat zdravou společnost o svém právu na plnohodnotný život. Tím formovali svoji identitu. Společnost zdravých musela přehodnocovat svoje postoje k těmto lidem a přijímat je novým způsobem.
Moderní dobu charakterizuje systém a instituce. Systém postavený na protikladech (ten, který vidí - vidomý a ten, který nevidí - nevidomý) a instituce (instituce pro postižené - instituce pro nepostižené). Systém člověka pojmenoval a podle pojmu zařadil. Rozlišovalo se podle kategorie postižení - člověk slabozraký, člověk se zbytky zraku a člověk nevidomý. Jednotlivým kategoriím odpovídala specializovaná škola. Každý člověk byl v tomto systému zařaditelný. TZP člověk absolvoval speciální výchovně vzdělávací systém a speciální instituce. Systém a instituce odrážely identitu těžce zrakově postiženého člověka.
V dospělosti TZP člověka utvářely nové role. Odpoutával se od závislosti na rodičích, na výchovně vzdělávacích institucích. Na jeho identitě se spolupodílela míra akceptace intaktními partnery, jeho role v rodině, jeho pozice v zaměstnání, aj. Identitu TZP člověka dotvářel fakt, že se častěji dostával do situací, kdy komunikoval s širším okruhem lidí, tedy nejenom se svými postiženými vrstevníky, ale mnohem častěji s intaktní společností různých věkových kategorií.
TZP člověk se setkával s vidomými v novém prostředí (práce, obchod, doprava, služby, rekreace) a v nových rolích (otec - matka, podřízený - nadřízený). Právě práh dospělosti byl momentem v životě TZP, kdy si uvědomil, jak dlouho žil ve světě lidí se stejnými problémy, a jak málo komunikoval se světem ostatních.
Moderna stavěla člověka opakovaně do vztahu "člověk a systém", "jedinec a společnost". Dnešní doba "objevuje neplatnost dřívějších jistot" (Hubík, 1994) a prvotně ji zajímá komunikace lidí uprostřed systému - uprostřed lidského společenství.
Intaktní lidé po dlouhou dobu chápali (a ještě mnohdy chápou) TZP člověka skrze problémy, jaké plynou z jeho postižení. Intaktní nechtěli, nebo nevěděli jak s postiženým komunikovat. Pociťovali bariéry v komunikaci s TZP , jelikož s TZP málo přicházeli do styku, jejich výchova a vzdělávání probíhaly odděleně. Intaktní byli (a mnohdy jsou) v zajetí předsudků pramenících např. v omezených životních možnostech TZP lidí. Na druhé straně vidomí dokázali nevidomé obdivovat a domnívali se, že např. hudební nadání pramení v jejich "šestém smyslu".
3. Obrat k jazyku, spolužití s vědomím o jinakosti druhého a partnerský dialog
Zrcadlo moderní době nastavil "obrat k jazyku", který otevřel nové možnosti oboustranné komunikace. V 90. letech je v České republice zaznamenána změna v uvažování intaktních lidí ve vztahu k lidem s postižením. (viz Sládečková, Z. Čálek,O.: Sociálně psychologické postoje ke zdravotně postiženým, Praha,1992).
Komunikaci uvnitř lidského společenství zkvalitňuje vědomí, že lidé s handicapem zraku žijí ve stejném světě, u stejných věcí, ve stejných problémech jako intaktní. Vědomí, které respektuje jinakost TZP člověka, tj. jeho jiný způsob poznávání a jiné možnosti komunikace, které však nejsou synonymem pro komunikační izolaci ve vztahu k intaktním lidem. Vidomý se může s nevidomým ve vzájemném poznávání přibližovat tím, že spolu vedou dialog, který oba informuje o druhém, a o vnímání světa tím druhým. Ideálem oboustranné komunikace je partnerský dialog.
O partnerském dialogu můžeme mluvit tehdy, že jsou obě strany ochotny ke komunikaci, vědí proč a jak vzájemně komunikovat. Jinak řečeno: jsou schopny sdílet se ve své podobnosti a jinakosti.
4. Možnosti vzájemné komunikace TZP a intaktních v procesu integrace
Vyjděme ze soudobého chápání integrace: "integraci definujeme jako spolužití postižených a nepostižených při přijatelně nízké míře konfliktnosti vztahů těchto skupin" (Jesenský, 1992). Partnerský dialog mezi TZP a intaktními je podstatnou charakteristikou integrace TZP a intaktních lidí.
Chápeme-li integraci jako kategorii procesuálně, je na místě, abychom problematiku komunikace postižených s nepostiženými postupně zasazovali tam, kde může docházet k ovlivňování jak TZP ve vztahu k intaktním, tak intaktních ve vztahu k TZP.
4. 1 Sociální integrace
Vzájemná komunikace je prostorem pro zpětnou vazbu obou skupin. TZP člověk způsobem komunikování ovlivňuje vztah k intaktní společnosti a podobně intaktní společnost má vliv na podobu komunikace s TZP lidmi. Výsledek působení obou skupin má vliv na podobu sociální integrace. "Sociální integrací rozumíme završení vrůstání jedince do společnosti. Sociální integrace předpokládá vysoký stupeň integrace osobnosti." (Jesenský 1992) V sociální integraci se odvíjí "vzájemný vztah, komunikace a kooperace postiženého a intaktního člověka" (Jesenský 1992).
K motivaci pro vzájemné akceptování obou skupin mohou napomoci následující informace.
4.1.1 Jaké informace o intaktní společnosti by TZP lidé uplatnili v procesu sociální integrace?
4.1.2 Jaké informace o TZP lidech by intaktní společnost uplatnila v procesu sociální integrace?
Pozn.: Tyto informace byly inspirovány textem: CERHA, J.: Rady průvodcům nevidomých. Ústav zdravotní výchovy, Praha 1990.
4.2 O komunikačních prostředcích TZP - informace pro intaktní společnost
4.2.1 Písmo
standardní | zvětšené | Braillovo bodové písmo |
Venku je zima. | Venku je zima. |
|
Komunikační prostředek pro člověka, který nemá zrakový handicap. | Komunikační prostředek pro člověka, který je slabozraký. | Komunikační prostředek pro člověka, který je nevidomý. |
4.2.2. Prostředky komunikace nevidomých s vidomými a jejich možnosti
4.2.3. Speciální prostředky pro komunikaci lidí se zrakovým handicapem
5. Vztah komunikace TZP a intaktních lidí k rehabilitaci TZP lidí,
tj. konkrétní formy komunikace mezi TZP klientem a instruktorem v rehabilitačních kurzech prostorové orientace a samostatného pohybu TZP lidí.
Řeč bude o vztazích mezi klientem, instruktorem, popřípadě konzultantem, čili mezi TZP člověkem, vidomým člověkem, popřípadě TZP člověkem v kurzech prostorové orientace a samostatného pohybu.
5.1 K pojmu klient, instruktor a konzultant
Klient (frekventant) je ten, kdo využívá bezplatně služeb servisu pro zrakově handicapované. Tímto chápáním slova klient rozšiřujeme sémantiku slovníkového pojmu klient, kde je heslo klient zúženo takto: klient - ten, "kdo si za plat sjednává služby advokáta, lékaře, peněžního ústavu ap." (Klimeš, 1994).
Instruktor je profesionálně vyškolený pracovník, který má zkušenosti z komunikace s TZP lidmi a nedopouští se komunikačních chyb typických pro náhodného průvodce, který vede TZP člověka.
Role konzultanta je důležitá např. při výcviku prostorové orientace a samostatného pohybu TZP člověka. Konzultant napomáhá pružnější komunikaci mezi TZP člověkem a instruktorem. Konzultant - sám TZP člověk - využívá svých osobních zkušeností získaných při samostatném pohybu v prostoru. Konzultant kontroluje vyhotovování reliéfních map, které vytváří instruktor, pomáhá instruktorovi vyzkoušet si trasu podle itineráře a předává tak instruktorovi i klientovi cenné zkušenosti. Konzultant koriguje představy vidomého instruktora o tom, co je pro klienta (např. na trase) relevantní z hlediska dané situace.
5.2 O komunikaci mezi klientem a instruktorem
5.2.1 Existují dvě formy dialogu mezi klientem a instruktorem:
Obě komunikační formy mají své opodstatnění a výhody i nevýhody oproti formě druhé. V rámci těchto dvou forem se mohou uplatňovat následující rady pro efektivní komunikaci.
5.2.2 Rady pro instruktora:
Pozn.: Jednoduchá formulace těchto maxim by neměla chybět v instruktážních materiálech pro náhodného průvodce TZP člověka.
5.2.3 Rady pro klienta:
5.2.4 Chyby, kterých by se měl zkušený instruktor vyvarovat narozdíl od náhodného průvodce:
5.3 Témata a úkoly sociokomunikačního výcviku
Inspirace pro sociokomunikační výcvik vychází z programů pro oblast společenského uplatnění zrakově postižených (Jesenský 1992) ve stanovení minima, optima a maxima. Výcvik v modelových i přirozených situacích může doprovázet vybrané úkoly z programu jako například:
Programy pro oblast společenského uplatnění ZP - minimum:
Programy pro oblast společenského uplatnění ZP - optimum:
Programy pro oblast společenského uplatnění ZP - maximum:
Domnívám se, že by uvedené programy měly být individuálně (např. v Tyfloservisu) i skupinově (v rehabilitačním a rekvalifikačním středisku) rozpracovány v programech sociální rehabilitace.
Problematika možností vzájemné komunikace TZP a intaktních představuje poměrně širokou oblast teoretického i praktického zkoumání discipliny speciální pedagogika. Rozumět komunikačním vztahům obou skupin vyžaduje širší studium poznatků psycholingvistiky, sociolingvistiky, konverzační analýzy, logiky, informatiky a dalších příbuzných oborů. Problémy a možnosti partnerského dialogu TZP a intaktních se prolínají se třemi speciálně pedagogickými paradigmaty, totiž informačně komunikačním, humánně enkulturačním a rehabilitačním a paradigmatem všestranného rozvoje osobnosti a socializace.
Co jednotlivá paradigmata sledují?
SHRNUTÍ:
Uvedený text upozorňuje na některé jevy, ke kterým dochází v komunikaci TZP a intaktních lidí. Autorka upozorňuje na problémy, které vznikají v komunikaci na straně TZP i intaktních lidí. Problematiku sleduje v rámci procesu integrace, předkládá oběma sledovaným skupinám některé ze způsobů, jak postupně budovat partnerský dialog. Více akcentuje úkoly, které stojí před TZP lidmi. Některé otázky v textu zůstávají pouze vysloveny, odpovědi na ně jsou nad rámec této práce.
Použitá literatura:
Seznam citované literatury: