DISKUSE
Ján Jesenský
Poznámky k informaci a komunikaci hluchoslepých
Komunikace a informace jsou vysoce frekventované jevy ovlivňující kvality života hluchoslepých
(dále jen HS). Z vnitřní diferenciace HS vyplývá, že jde o velmi nesourodou skupinu. Podrobněji
jsme to charakterizovali ve studii "Prolegomena surdotyflologické praxe" (TL 1-2/1992).
Charakter tohoto postižení se modifikuje jednak vzhledem k dominanci zrakového nebo sluchového
postižení a jednak vzhledem k tomu, zda jde o postižení získané nebo o postižení od narození.
Z hlediska prvního aspektu půjde o vysokou frekvenci informačního deficitu u dominance poškození
zraku, nebo o prevalenci komunikačního deficitu u dominance poškození sluchu. Tyto dva druhy
dominance se pak promítnou do rehabilitačních programů tak, že v nich budou převládat kompenzační a
reedukační cvičení zaměřená na odstraňování informačního deficitu vyvolaného omezením zrakového
vnímání, nebo v něm budou převládat reedukační a kompenzační cvičení zaměřená na odstranění deficitu
v komunikaci vyvolaného omezeným sluchovým vnímáním. Mají však i své terminologické důsledky v podobě
názvů slepohluchota nebo hluchoslepota.
Informace představuje signál, nebo soubor signálů o určitém předmětu, jevu nebo nějaké skutečnosti a události. Pro informaci je důležitá možnost jejího zaregistrování, shromažďování, zpracovávání, uchovávání a zpřístupňování. Může jít o formu informace zvukové, optické, dotykové, pohybové, komplexní. Informační deficit představuje výpadek nebo omezení některé z těchto forem. Optické - vizuální informace mají v našem kulturním prostředí velmi vysokou frekvenci. Jejich deficit se projevuje vysokou mírou handicapu.
Komunikace představuje přenos informací s pomocí vydávaných a přijímaných signálů optických, zvukových, dotykových, verbálních, nonverbálních (gesta, mimika, póza, pohyb, výraz tváře, intonace, dynamika hlasu, frekvence řeči), obrazových a předmětových. Základní funkce komunikace jsou poznávání, varování, koordinace chování. Probíhá jako interakce dvou nebo i vícero subjektů. Komunikační deficit představuje zúžení nebo výpadek některé z forem signálů. Vzhledem k vysoké míře významnosti zvukově verbální komunikace představuje její deficit velmi vážný handicap.
Z hlediska priority edukačně rehabilitačních programů je velmi podstatné zvážit skutečnost, že
"materií" komunikace (to, co se sděluje) je informace. Tzn., že bez existence
informace by nedocházelo k potřebě komunikace. V edukačně rehabilitačních programech (ERP)
HS vždy řešíme problém informačního deficitu. Když jej vyřešíme (máme podnět a potřebu něco sdělit),
nastoupí potřeba komunikace. U kompenzačně a reedukačně vyspělé HS osobnosti se pak tyto původně
oddělené procesy navzájem doplňují a prostupují. Tak, že priorita informace se zdánlivě ztrácí.
To se týká hlavně dospělých. U HS dětí je situace jiná. Řešení informačního deficitu reedukační
nebo kompenzační cestou je pro HS dítě podstatnou prioritou, protože přeskočení této etapy vývoje
a nastoupení předmětně obrazových forem informací pouhými verbálně komunikačními informacemi by
mohlo vést k různé míře verbalismů, při kterém dítě používá slova, aniž by mělo dostatečnou představu
o věcech, jevech a situacích, které jsou předmětem sdělování informace a komunikace. Tzn., že dochází
jenom k formální registraci sdělovaného, ale ne k hlubokému zpracování a pochopení informací.
Na tomto podkladě pak může docházet k omylům, k nepochopení, roztrpčení, ke konfliktům a stresům,
kterým bychom se v profesionálně edukačně rehabilitačních intervencích měli dokázat vyvarovat.
V neposlední řadě na tomto podkladě může docházet také k desinformacím a manipulacím s HS osobami,
vyúsťujícími do omezování svobod, práv a občanské nezávislosti HS.
U dospělých, zvláště pak v případech získaných vad a lehčích stupňů zrakového poškození, nemusí
informační deficit vystupovat jako prioritní fenomén. Ale i v těchto případech vystoupí otázka
zvažování konkrétního způsobu komunikace. Ze známých způsobů speciálně sestavovaných pro HS jde o:
- znakování z rukou do rukou,
- daktylotiku,
- psaní tiskací abecedy do dlaně,
- komunikaci Lormovou abecedou,
- komunikování s pomocí komunikátoru s tlačítkovým vstupem a braillsko černotiskovým výstupem.
Pro člověka s vysokým stupněm ZP je první způsob komunikace málo vhodný. Druhý a třetí způsob je vhodný z haptického hlediska, ale je to způsob pomalý. Čtvrtý způsob původně speciálně sestavený pro HS, je hapticky vhodný a také z hlediska rychlosti komunikace je přijatelný. Pátý způsob je pochopitelně vhodný za předpokladu portativnosti komunikátoru pro HS.
Tento příspěvek je psán z pozice tyflologických aspektů a možností řešení. Optimalizace chce zohlednit i aspekty surdologické. V každém případě je ale vhodné, aby IERP (individuální edukačně rehabilitační plány) HS byly sestavovány se zohledněním diferencované optimalizace informačně komunikačních procesů u jednotlivých podskupin HS. V širším obecně komunikačním ohledu pak je účelné zhodnotit i skutečnost, které podskupiny jsou četnější, co je pak celostátně a mezinárodně přijatelnější. Na podkladě podobných komparačních studií je pak možné formulovat ERP v oblasti informace - komunikace HS, připravovat učebnice, metodické příručky, skupinové nebo individuální kurzy.
PŘEDCHÁZEJÍCÍ KAPITOLA
OBSAH
NÁSLEDUJÍCÍ KAPITOLA
[Domů | Zpět]
Náměty a připomínky zasílejte na: web@braillnet.cz
Copyright © 1995 - 1999 SONS