Zajištění bezpečného přecházení vozovky nebo dráhy je jedním z klíčových momentů samostatného pohybu nevidomého a slabozrakého po veřejných komunikacích. Proměnnou situaci nemůže nevidomý kontrolovat hmatem (bílou holí) a musí proto být jednoznačně informován akusticky. U nesignalizovaných přechodů na místních komunikacích, kde nelze uvedené zajistit, je bezpečnost nevidomého dána nejen předností na přechodu, ale také jeho jednoznačným, zdaleka viditelným chováním před vstupem do vozovky. Na přechodech vybavených světelnou signalizací je nutné osadit také akustická návěstidla pro nevidomé a slabozraké chodce. Tato návěstidla svým jednoznačným, nezaměnitelným tónem signalizují červenou a zelenou pro chodce. Neoddělitelnou součástí funkce přechodu jsou pro nevidomé a slabozraké i hmatné prvky na přechodu zřizované (varovné pásy, signální pásy, vodicí pásy přechodu).
V současné době jsou akustická návěstidla samostatné zařízení připevněné na tělese chodeckých návěstidel světelné signalizace a jsou s těmito návěstidly paralelně propojená. Chod zařízení je trvalý. Připravované změny právních předpisů však předpokládají jejich přímě propojení přímo na řadič. Toto připojení je u nové generace řadičů technicky možné a je proto nut-né v kabelizaci nových SSZ a při výměnách řadičů s touto možností počítat. Přímé připojení na řadič umožňuje nejen diagnostikovat poruchy akustické signalizace standardním způsobem, ale přináší i podstatné uživatelské změny: možnost dvojího režimu signalizace (trvalý a dálkově spouštěný vysílačkou nevidomého), bezpečného přecházení nevidomého při režimu blikající žluté (přepnutí do jednoho cyklu červená-zelená vysílačkou nevidomého), řešení velmi složitých přechodů. Zvláštním případem jsou dělené přechody. Dosud nedořešeným problémem je přecházení nevidomých na železničních přejezdech.
Na děleném přechodu jsou na středním dělícím pásu tlačítka umožňující nevidomému blokovat
dočasně jednu akustickou signalizaci oproti druhé tak, aby byla slyšet jen signalizace ve směru
přecházení nevidomého.