Na pozemní komunikace navazují často dopravní stavby. V nich jsou pro nevidomé a slabozraké prováděny hmatné úpravy, vhodná barevná řešení. Charakteristické je zejména pro dopravní stavby využití akustické vedení i akustická signalizace chodu některých zařízení, například eskalátorů.
Na vozidlech hromadné dopravy v některých městech je pro nevidomé instalováno vysílačkou spouštěné akustické hlášení směru jízdy a čísla linky, požadavek na otevření dveří a signalizace nástupu do vozidla.
Základním zákonem je především zákon a pozemních komunikacích a o provozu na těchto komunikacích. Dále je také velmi důležitý stavební zákon, konkrétně jeho prováděcí vyhláška, kterou se stanovují obecné technické podmínky po přístupnost a užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace. Opatření zmiňovaná v tomto článku vycházejí z těchto základních právních norem a z nich odvozených předpisů. Specifické u některých úprav pro nevidomé je, že na správní řízení prováděná podle zákona o pozemních komunikacích navazují často nezbytná správní řízení dle stavebního zákona.
Otázkami přístupnosti prostředí, staveb a dopravy pro nevidomé a slabozraké se zabývá především oddělení architektonických bariér Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých (SONS) v Praze 9, Na harfě 9, telefon 02/66038864. Vzhledem k stěhování této instituce v závěru roku bude nová adresa a telefon včas uveden na internetové adrese www.braillnet.cz/sons/docs/bariery/index.html
Na této adrese jsou přístupné i publikace vydané SONSem k problematice zpřístupnění pro staveb a dopravy pro nevidomé a slabozraké.
Tyto informativní materiály pro stavební úřady, stavebníky, projektanty, investory i správce se jmenují "Metodické poznámky k vytváření podmínek pro samostatný a bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých lidí." V současné době jsou vydány díly 1,2,3.
SONS v oblasti zpřístupňování staveb a dopravy také spolupracuje s odbornou skupinou
České národní rady zdravotně postižených a Vládním výborem pro zdravotně postižené.