ZPRÁVY
Iveta Langrová
Odborná stáž v Holandsku (9. - 13. 2. 1998)
V rámci projektu Phare byla uskutečněna krátká zahraniční stáž dvou pracovníků Multihandicap centra
(Praha) a jedné pracovnice Střediska pro multihandicapované (Olomouc) s třídenním odborným programem,
který byl zaměřen na poznávání následujících holandských středisek pomoci těžce zrakově postiženým
(ZP) a hluchoslepým (HS):
1) Het Loo Erf
(Rehabilitační a poradenské středisko pro ZP a HS děti i dospělé) - v Apeldoornu
2) Kalorama
(Pobytové středisko pro dospělé hluchoslepé - od 25 let) - v Beek/Ubbergenu
3) Instituut voor doven Sint-Michielsgestel
(Zařízení pro sluchově postižené, výchova hluchoslepých dětí - do 25 let) - v Sint-Michilsgestelu
1) Het Loo Erf
Het Loo Erf tvoří uzavřený areál se šesti budovami, které jsou označeny řeckými písmeny. Exteriér
i interiér je upraven pro samostatný pohyb ZP a HS a svou bezbariérovostí přístupen také tělesně
postiženým vozíčkářům. V areálu se nachází plavecký bazén, sauna, horolezecká stěna, hřiště,
posilovny, tělocvičny, společenské a ubytovací místnosti, herny pro děti, výzkumné laboratoře,
ambulance očních a ušních lékařů, poradenská a výuková střediska připomínající český Tyfloservis.
Každý nový klient prochází nejprve pohovorem s psychologem a podrobným lékařským vyšetřením. Samotná
výuka je prováděna ambulantně či pobytově, individuální i skupinovou formou. Doba trvání základní
rehabilitace je stanovena na 15 týdnů. Het Loo Erf je ústředním zařízením pro ZP v Holandsku.
Terénní práci pak provádí třináct oblastních středisek v Holandsku, která rovněž přebírají výzkumné
aj. poznatky z Loo Erfu.
Pracovní rehalitace
Před zařazením do pracovního procesu jsou klienti umístěni na cvičné pracoviště (ISD -
informační servis v praxi). Jeho cílem je postupné přivykání postiženého na přesné dodržování pracovní
doby (jak začátku, tak také konce), praktické využití všech izolovaných dovedností, které postižený
získal v průběhu základní rehabilitace, a ověření schopností plnit zadané úkoly v termínu. Činnost
bývá spíše administrativní povahy, předpokládá zvládnutí práce na počítači, včetně ovládání
speciálních softwarů pro ZP, elektronické pošty a orientace na Internetu. Klienti během pracovní
doby zhotovují návody k nejrůznějším výrobkům, sestavují katalogy firem, vytvářejí webové stránky,
informují uživatele Intranetu i Internetu o dění ve středisku apod.
"Sociální zabezpečení"
Všechny pomůcky potřebné k rehabilitaci jsou ZP a HS zapůjčeny. V případě, že by si je chtěli pořídit
do osobního vlastnictví, zaplatí vybrané komponenty pojišťovna. U počítačů hradí pojišťovna pouze
speciální programy a dvaceti znakový braillský řádek (počítač se základním vybavením, monitor a
tiskárnu si klient musí uhradit sám jako každý jiný občan). Potřebují-li však pomůcky k výkonu
povolání, podílí se na jejich úhradě rovněž zaměstnavatel.
Kurzovné i poradenství je placeno zdravotní pojišťovnou. Klient zařazený do pobytových rehabilitačních
programů částečně přispívá na úhradu stravného a nákladů spojených s jeho ubytováním.
Bylo propočteno, že investice na kvalifikaci, popř. rekvalifikaci, vybavení pracoviště apod.
jsou daleko nižší, než celoživotní dotování nezaměstnaného, tedy ekonomicky neproduktivního,
nevidomého.
Digitalizace
Počítačové středisko je vybaveno všemi, na holandském trhu dostupnými, monitory, softwary, braillskými
řádky apod. Počet návštěvníků střediska se odhaduje na 6 - 8 týdně. Výuka práce na PC probíhá
jako součást základní rehabilitace, popř. samostatně na žádost klienta.
Hlavní důraz je kladen na optimální osvětlení výukových prostor, včetně osvětlení pracovní desky.
Jsou dodržovány dosti přísné směrnice o povoleném vyzařování obrazovek. Klávesnice jsou pro
slabozraké polepeny velkými bílými písmeny na černém podkladu (obr. 1). U hlasových výstupů
lze nastavit nejrůznější parametry jako je výška a zabarvení hlasu, dále lze využít spelling.
Sportovní aktivity
Klienti se mohou účastnit juda aj. sportovních programů. V plaveckém bazénu je max. hloubka
2 m. Břeh se pozvolna svažuje, takže odpadá nutnost sestupovat do bazénu po schůdcích. Klientům
je vystavováno potvrzení o tom, že ovládají plavání (toto je důležité zejména při častých záplavách).
Vyučuje se zde rovněž jízda na kajaku (lze uměle vytvořit proudění v bazénu). Stěny bazénu jsou
pokryty speciálními dlaždicemi, které pohlcují zvuk. Nedochází tedy k umocňování a ozvěně zvuků,
čehož se využívá především při výuce hluchoslepých.
Na křídle jedné z budov je vytvořena umělá horolezecká dráha s několika trasami, které
jsou označeny podle obtížnosti různobarevnými úchyty.
Plocha běžecké dráhy je uzpůsobena samostatnému pohybu nevidomých. Vně dráhy je násep s
přírodním porostem - dostane-li se tedy běžec příliš doprava, cítí, jak se terén zvolna zvyšuje.
Uvnitř elipsy je travnatá či písečná plocha kontrastní k povrchu dráhy (z hmatového i vizuálního
hlediska). Lze rozlišit také přímý úsek dráhy od oblouku, který je spíše drsnější a kamenitý.
Pomůcky
Klientům jsou na požádání předvedeny všechny typy pomůcek pro zrakově postižené, které jsou
v Holandsku k dostání. V rámci střediska funguje mimo jiné i prodejna pomůcek. V
ukázkovém souboru jsou zastoupeny některé pomůcky pro hluchoslepé (komunikátory) a sluchově
postižené (vibrační budíky, telefony se světelnou a zvukově výraznější signalizací apod.).
Nabídka obsahuje také kazetový přehrávač a rádiový přijímač uzpůsobený pro osoby starší, popř.
tělesně postižené se zhoršenými motorickými schopnostmi. Je vybaven barevně výraznými a masivními
ovládacími prvky. Sestava pomůcek pro ZP se skládá z optiky, pomůcek pro sebeobsluhu a prostorovou
orientaci a samostatný pohyb, diktafonů, telefonních aparátů, kancelářských potřeb, tyflografiky,
společenských her a potřeb pro rozvoj aktivit volného času.
POSP a úprava prostředí
V hlavní budově označené jako Alfa je umístěn trojrozměrný tyflografický plán celého areálu Loo Erfu
(obr. 2). Názvy budov jsou vypsány v bodovém písmu. Jednotlivé "domečky"
je možno osvětlit stiskem tlačítka.
Všechny chodníky jsou vesměs navzájem kolmé, popř. se sbíhají pod úhlem 45 stupňů. Cesty, spojující
jednotlivé budovy, jsou tvořeny velkými čtvercovými dlaždicemi. Prostor, ve kterém se dvě cesty
kříží je vyložen drobnými dlažebními kostkami, takže lze jak nášlapem tak pomocí dlouhé bílé hole
snadno identifikovat rozcestí (obr. 4). Podél cest jsou umístěny přízemní zdroje světla.
Slabozrakým usnadňují vizuální orientaci v areálu výrazné ukazatele s černými písmeny na
žlutém podkladě (obr. 3). Odbočky vedoucí z hlavního směru chůze k vozovce a přechodu pro chodce
jsou tvořeny štěrkopískem, přičemž silnice je "cihlová". V místním parku jsou vodící linie z
přírodních materiálů (tráva, keře, živý plot, dřevěné obložení) a k signalizaci příchodu k vozovce
je využito stoupání terénu. Na některých místech areálu je vozovka v místě přechodu pro chodce
zvýšena na úroveň chodníku, takže chodec se pohybuje stále po rovině, zatímco automobily musí
dostatečně zpomalit jízdu, aby v pořádku přejely přes vyvýšeninu se skosenými nájezdy.
Klienti jsou ubytováni v jednolůžkových pokojích s vlastním sociálním zařízením. Na nočním stolku
u lůžka je instalován telefonní aparát, s jehož pomocí se lze spojit s nepřetržitou informační
službou v recepci. U lůžka a vedle záchodové mísy jsou umístěna poplachová zařízení, kterými
klient kdykoli přivolá ošetřovatelku. V místnostech jsou zabudovány signalizátory dýmu pro případ
požáru. Pokoj je vybaven několika druhy osvětlení - centrálním orientačním světlem s reostatem na
stropě, zářivkou na pohyblivém rameni nad pracovní deskou stolu, nad křeslem pevným bodovým světlem
a stojací lampou s přídavným bodovým světelným zdrojem na pohyblivém rameni. Nad postelí je lampička
s časovým spínačem, takže slouží současně jako světelný budík. Stěny koupelny jsou obloženy bílými
dlaždicemi. V příslušné výšce je hnědý pruh dlaždic, na němž jsou instalovány všechny potřebné
koupelnové doplňky (vypínač, držák na mýdlo a kelímek, polička, zásuvka, věšák na ručníky, sprcha
apod.), nemusí být tedy hledány po celé stěně (obr. 5). Sprchová baterie má dva nastavitelné otáčecí
regulátory - jedním se navolí potřebná teplota vody ve stupních Celsia, druhým se pak již pouze
přidává proud vody.
Na chodbách (obr. 10) jsou ve výšce kliky dveří a zámku upevněny tři řady hladkých bílých dlaždic,
které slouží k traillingu. Ostatní plocha stěn je z drsného matného materiálu. Dveřní rámy včetně
prostoru pod klikou a zámkem jsou pro slabozraké díky kontrastně modré barvě snadno nalezitelné.
Vedle dveří je umístěna žlutá cedulka s černým názvem místnosti, kterou shora osvětluje bodové
světlo. Na podlaze chodeb jsou podél stěn černé pruhy, v místě dveří jsou pak červené trojúhelníky
(pokud se jedná o pokoj pro klienty) nebo červené "tečky" (pokud jde o společenskou
místnost či kancelář). Na zábradlí je pod a nad schodištěm označeno počtem výstupků příslušné patro
budovy. Hrana každého schodu je polepena kontrastním žlutým pruhem.
Tlačítka ve výtahu (obr. 6) jsou speciálně uspořádána - na levé straně jsou nad sebou tlačítka pro
první patro budovy (2) a suterén (0), na pravé straně je pak samostatně tlačítko přízemí (1), ve
kterém se nachází východ z budovy - klient tedy volí buď přízemí, nebo nejvrchnější či nejspodnější
část budovy. Obvod tlačítka navolené stanice se rozsvítí (zdá se ovšem, že pro potřeby slabozrakých
je kontrolka nevýrazná). Na panelu nade dveřmi lze pak sledovat pohyb výtahu na očíslované stupnici.
Vedle klasických výtahových tlačítek jsou kontrolní výstupky pro nevidomé hluchoslepé - u tlačítka
stanice, ve které právě výtah stojí, je cítit kovový výstupek v podobě válečku. Během jízdy výtahu
se zasouvá a současně váleček vystupuje u čísla stanice, ve které výtah právě zastavil. I takový
klient tak má kontrolu, že jej výtah zavezl skutečně tam, kam si přál.
Za povšimnutí stojí rovněž vodící linie jídelny (obr. 7). Jedná se o rozlehlou místnost, rozdělenou
na dvě části. Část stravovací je pokryta hladkým linoleem, část diskusní (klubová) je potažena
kobercem, který tlumí vrzání židlí a stolů, čímž umožňuje snazší komunikaci s hluchoslepými. Od
vchodu do jídelny až k výdejnímu oknu se táhne pruh linolea s kruhovými výstupky. Klient postupuje
ode dveří jídelny po rozhraní tohoto pásu a koberce. V okamžiku, kdy klient zaznamená konec koberce
a počátek hladkého lina, ví, že jednak přechází z jedné do druhé části haly a jednak, že se pár kroků
vpravo na rozhraní koberce a hladkého lina nachází samoobslužný kávovar.
Mezi zajímavé a důležité doplňky "učeben" patří např. kuchyňská linka s nastavitelnou
výškou pracovní plochy, ale i dřezu, elektrického sporáku a závěsných skříněk pro zrakově postižené
vozíčkáře.
Místní rarita
Za cca 500 000 guldenů bylo v budově Omega vybudováno "umělé městečko" (obr. 8), které je
považováno za bezmála nejdůležitější úsek Loo Erfu. Během přibližně hodinové produkce se v něm
intaktní osoby seznámí s problematikou zrakově postižných. Vlastní pocity a prožitky po jejím
skončení předkládají v diskusi.
Celé dobrodružství začíná na "náměstí" obklopeném kulisami domů. Intaktní osoby jsou v
"městečku" zanechány bez pomoci a navigovány pouze vybranými hlasovými sentencemi z
reproduktoru. V úvodní místnosti se střídají světelné efekty (úplná tma, bodová, barevná, blikající
krouživá světla různé intenzity), čichové podněty (do ovzduší se mísí předem připravené vůně), jsou
slyšet nejrůznější zvuky a výrazný hlas z ampliónu, který přítomné holandsky uvítá, sdělí jim záměr
tohoto putování a vyzve je, aby zkusili nalézt "kamenný masiv" uprostřed místnosti a do
jeho otvorů vložit ruku. Smyslem je vyzkoušet, jaké to asi je sahat a nevědět, co, jaký materiál,
zda příjemný nebo odpuzující, na nás čeká. Následuje hledání otevřených dveří a vstup do osvětleného
úzkého prostoru, kde je několik druhů podnětů. Zmáčknutím tlačítek pod nainstalovanou obrazovkou se
spustí tři krátké záběry, popisující vývoj písma pro nevidomé se zdařilou obrazovou dokumentací.
Další tlačítka rozsvítí na stěně žárovičky uspořádané do kódů Braillova písma, přičemž napsané
sdělení (např. "Kdo toto čte je slepý") je možno rozluštit s pomocí přehledu abecedy,
který je vykreslen po celé ploše stěny. Nechybí zde ani starší typ psacího stroje pro nevidomé.
Zvědaví "trosečníci" po odzkoušení předkládaných podnětů po čase jistě objeví vchod do
další, tentokráte promítací haly. Na velkém plátně postupně běží ukázky předmětů a situací viděných
postiženýma očima. Např. text vnímaný osobou s výpadkem centrálního zorného pole, detaily velkého
předmětu při pohledu trubicovým viděním apod. Po prezentaci každé vady zazní otázka: "Co jste
to právě teď viděli?" Když je na plátně zobrazeno totéž, ovšem tak, jak to vnímají zrakově
nepostižení, zvedá se mezi přítomnými vlna překvapení. Akustický průvodce dále nabádá k nasazení
klapek a zdolání následujícího úseku s dlouhou bílou holí. Úzké uličky, květiny v oknech, veřejné
osvětlení, popelnice, zvuky a pachy, terénní zlomy (schůdky apod.) - tomu všemu musí chtě nechtě
čelit osoba náhle a uměle zbavená zraku. Po odstranění klapek a odložení hole to ale ještě nekončí.
Beze všech prostředků se účastníci tohoto "exkurzu" ocitají ve zcela temném labyrintu holých
stěn, čichají zápach stoky a poslouchají pískání krys. Nalezení východu znamená dokonalé vysvobození
a vstup do diskusního salónku s občerstvením. Teprve tady si mnozí, zejména rodinní příslušníci
zrakově postižených, poprvé uvědomí, co všechno může člověk prožívat, dívá-li se na svět "jinýma
očima", či vnímá-li věci okolo sebe bez zrakové kontroly.
2) Kalorama
Areál Kaloramy, ústavního zařízení pro hluchoslepé starší 25 let, je tvořen několika samostatnými
budovami, které jsou rozděleny na jednotlivá oddělení podle věku hluchoslepých osob. Nechybí ani
prostory pro tzv. přestárlé a umírající klienty. Pobyt v tomto středisku připomíná, alespoň na
první pohled, domácí pohodu, neboť hluchoslepí žijí v malých stabilních skupinkách (zhruba šesti
až osmi člených) a spolu s personálem zabezpečují běžný chod celého dne (příprava jídla, stolování,
úklid, starost o rybičky v akváriu, poslech televize apod.). Někteří ve stanovený čas vycházejí pracovat
do dílen či sbírat nové zkušenosti do individuálních výukových programů.
Vybavení ústavních prostor
Každý hluchoslepý má k dispozici vlastní pokoj, který si může upravit zcela podle svých představ.
Běžně si klienti přinášejí vlastní nábytek, spotřebiče a zdobí si stěny dle svého vkusu (kresby,
plakáty apod.). Je-li budoucí obyvatel ústavu např. nemajetný, je mu zapůjčen nábytek tzv. erární,
který však dosahuje daleko vyšších funkčních i estetických kvalit než je tomu v ČR. Stravování
probíhá v jídelních prostorách oddělení.
Nezbytnou součástí tamního vybavení jsou kreslené rozvrhy činností (piktogram + text) a
fotografie se jménem personálu přišpendlené na velké nástěnce. Časově nejbližší činnost je nakreslena
a popsána na sloupku pod ciferníkem papírových hodin, který ukazuje dobu započetí práce
(např. luxování) (obr. 9).
Komunikace s HS
V průběhu přednášky, kterou pro účastníky naší stáže připravili zaměstnanci Kaloramy, bylo
doporučeno hledat při styku s hluchoslepou osobou odpovědi na následující otázky:
- Jaké informace jsou pro hluchoslepého důležité?
- Jakou techniku komunikace hluchoslepý potřebuje?
- Jak přeložím informaci do jemu srozumitelné podoby?
Jednou z možností rozvoje komunikace u hluchoslepých osob je využití "FANK metody",
která je založena na kladení otázek a opakování odpovědi hluchoslepého celou větou, což vede k
rozšiřování jeho slovní zásoby.
Pro komunikaci pomocí techniky psaní zvětšených tiskacích písmen latinské abecedy mají v Holandsku
k dispozici sadu různobarevných trhacích bloků s předtištěnými rozličně silnými linkami klasických a
"obřích" rozestupů. Při prvním kontaktu s konkrétní hluchoslepou osobou pak pracovníci
zjišťují optimální zvětšení textu, barvu podkladu, barvu a sílu fixu, tedy takové skutečnosti,
které by napomohly co možná nejsnazšímu vnímání a rozlišení napsaného sdělení.
K sebevyjádření hluchoslepé osobě rovněž napomáhá moderní technika v podobě videozáznamu.
Hluchoslepý natočí různé sekvence svých zážitků např. z dovolené na video a tento záznam přehrává
partnerům v komunikaci. Jednotlivé úseky děje lze následně za asistence hluchoslepého překreslit na
papír a platnost daného jevu (předmětu, osoby, činnosti apod.) vyjádřeného obrázkem zobecnit na další
jevy, které hluchoslepého obklopují. Kresbičky tedy vycházejí z konkrétní životní zkušenosti
hluchoslepého a jsou aplikovatelné v další interpersonální komunikaci.
Dílny
Jednotliví obyvatelé Kaloramy mají možnost trávit čas prací ve zdejší dílně. Mezi nabízené činnosti
patří:
- pletení ozdobných proutěných závěsů na květiny
- kresba fixem na plátno (vybarvování ploch vystřižených v papírových šablonách nebo vytvořených konturpastou přímo na látce)
- práce se dřevem (řezání, dlabání a natírání)
- polepování papírových mističek barevnými, popř. vlastnoručně pobarvenými, papírky
- vyšívání prostírání (bavlnou na řídký síťovinový podklad)
- tkaní na rámu
- kompletace držadel ke kartáčům a štětcům
POSP a úprava prostředí
Interiéry i exteriéry celého areálu ústavu jsou upraveny nejen s ohledem na nevidomé a slabozraké,
ale i hluchoslepé s různými stupni sluchové vady. Vodící linie interiéru jsou přizpůsobeny zrakovému
vnímání. Na chodbách podél stěn je pruh podlahové krytiny barevně odlišen (kontrastně zvýrazněn tmavou
barvou) tak, aby byla všechna zabočení vodící linie snadno zrakově rozlišitelná.
Plocha místností je pokryta koberci tak, aby jejich vzájemné rozestupy (mezery mezi nimi) tvořily
jakési spojovací a orientační linoleové linie, vedoucí od jednoho vchodu do místnosti k druhému.
Koberce tlumí hluk vytvářený pohybem židlí a stolu v průběhu konverzace, což ocení zejména
nedoslýchaví hluchoslepí. Osmihranné stoly umožňují plynulou komunikaci s hluchoslepými bez ohledu
na užívanou techniku (znakování ruku v ruce, lormova doteková abeceda, psaní zvětšeným písmem apod.),
současně má každá sedící osoba k dispozici dostatečný prostor před sebou, vhodný zejména při
stolování či práci s pomůckami (toto odpadá např. u stolů kulatých). Světlé dřevěné konstrukce
židlí a stolů jsou na tmavých kontrastních kobercích snadno rozpoznatelné.
Kuchyňská světle šedá linka je pro lepší zrakovou orientaci vybavena červenými úchyty. Stejně
červené jsou také kryty zářivek a kotouč na papírové ručníky zavěšené na bílé zdi nad pracovní
plochou. Středisko preferuje úložné prostory ve formě výsuvných šuplíků, kde při pohledu shora
získá osoba zrakovou či taktilní informaci o rozložení jednotlivých věcí, aniž by je musela
přerovnávat, jako je tomu u hledání v klasické skříňce s dvířky.
Popisky jednotlivých místností (obr. 11) jsou vyrobeny z reliéfních bílých písmen latinské abecedy
zasunutých do drážek černé tabulky a zavěšeny na bílé stěně. Ve spodní části tabulky je připevněn
rovněž text v bodovém písmu. Znamená to tedy, že jsou tyto základní informace zpřístupněny nejen
slabozrakým, ale i nevidomým hluchoslepým, kteří ovládají latinskou abecedu či Braillovo písmo.
Venkovní vodící linie tvoří zpravidla rozhraní drsných kamenných dlaždic a trávníků. Je-li taková
vodící linie např. vpravo přerušena prostranstvím s lavičkami, lze úsek v původním směru chůze
překonat podél řady hladkých dlaždic s podélnými drážkami, které mají v příčném řezu tvar sinusoidy
(obr. 12). Na místech, kde jsou obyvatelé nuceni pohybovat se přímo po silnicích, jsou okraje
vozovky vyvýšeny a zpevněny dvěma řadami velkých dlažebních kostek (obr. 13). Nezbytnou součástí
jednotlivých cest jsou pevná madla.
3) Sint-Michielsgestel
Sint Michilsgestel je institutem pro neslyšící, v němž působí Jan van Dijk, známý svou dlouholetou
praxí v práci s hluchoslepými dětmi. Středisko má podobu kolosálního zámečku se spletí chodeb a
řadou pokojů, obrovskou jídelnou a knihovnou. Sint Michielsgestel se pyšní multidisciplinárním
týmem, který nově příchozího klienta důkladně diagnoticky vyšetří a poté spolu s ním hledá optimální
výchovně rehabilitační program. V úvodu jej však podrobně a přitom přiměřeně seznámí s rozsahem jeho
vady a jejich důsledků. Hluchoslepí ve věku max. 25 let přecházejí do výše popsané Kaloramy.
Komunikace
Základním komunikačním systémem užívaným ve výchově a vzdělávání hluchoslepých dětí v
Sint-Michielsgestel je znaková řeč. V dřívějších dobách se u dětí s Retinitis pigmentoza užívalo
především odezírání a jednoruční prstová abeceda, dnes se preferují především taktilní
komunikační techniky jako Lormova doteková abeceda.
Sluchadla u těžce sluchově postižených dětí zde plní především funkci orientační při
samostatném pohybu než aby sloužila pro porozumění mluvené řeči při interpersonální komunikaci.
Závěr
Pracovníci Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR měli v rámci této krátké stáže
možnost shlédnout vybavení holandských sociálně rehabilitačních středisek, ve kterých jsou umístěny
rovněž osoby hluchoslepé, seznámit se s některými preferovanými metodami práce a zakoupit specifické
pomůcky, jako jsou: vibrační indikátor hladiny pro hluchoslepé, miniváha pro diabetiky, protiskluzový
podnos pro sebeobsluhu a krátká bílá hůl opěrná s tvarovaným držadlem. Přijali rovněž pozvání na
dubnovou konferenci do rakouského Linze (2. Österreichischer Taubblindentag), jejímž ústředním
tématem byla právě hluchoslepota: její definiční vymezení, hluchoslepota z pohledu odborníků,
rodičů hluchoslepých dětí a samotných hluchoslepých, poruchy chování hluchoslepých, formy práce
s takto postiženými atd. Překlady některých materiálů z holandské stáže, stejně jako z rakouské
konference jsou uveřejněny v těchto Tyflologických listech. Věříme, že získané poznatky přispějí k
dalšímu zkvalitnění nabízené pomoci osobám s kombinovanou zrakovou a sluchovou vadou žijícím na území
České republiky.
PŘEDCHÁZEJÍCÍ KAPITOLA
OBSAH
[Domů | Zpět]
Náměty a připomínky zasílejte na: web@braillnet.cz
Copyright © 1995 - 1999 SONS