12. Technologické prostředky reedukace zraku
Doc. Dr. Jan Jesenský CSc., Praha
Technické pomůcky reedukace zraku patří do oblasti rehabilitačního
inženýrinku (Jesenský, 1990, 1992). Tento se zabývá jednak otázkami optimalizace konstrukce funkčních
parametrů reedukačních a kompenzačních pomůcek a přístrojů a jednak technickými úpravami prostředí
a vytvářením účelových systémů kooperace člověk (jeho funkce) – pomůcka – prostředí. Z hlediska
reedukace zraku půjde o několik typů pomůcek a inženýrských opatření:
- optické pomůcky, zvláště tzv. těžká optika,
- elektronické systémy zvětšování a měnění kontrastu figury a pozadí,
- hračky a tyflodidaktické pomůcky pro reedukační výcvik a smyslovou výchovu,
- tisk a obrazové materiály pro ZH,
- funkčně upravený nábytek,
- trenažéry,
- upravené měřící přístroje,
- osvětlovací technika,
- úpravy prostor a objektů architektonického, designérského, vizualizačního a ergonomického
charakteru.
Principy konstruování optických pomůcek běžného použití
jsou osvětleny v nesčetných učebnicích fyziky a kapitolách věnovaných optice. Běžná optika
povětšině nepomáhá těžce slabozrakým a osobám se zbytky vidění. V řadě indikací se u těchto
osob používá tzv. těžká optika od 6 dioptrií výše. Je nabízena celou řadou firem a hranice
jejich možností jsou dostatečně známy. V principu jde o to, že umožňuje zvýšit ostrost
zraku, a to jak pro vidění do blízka, tak i pro vidění na dálku. Povětšině ale omezuje rozsah
zorného pole. K překonávání těchto problémů napomáhá reedukační výcvik. Podobný problém
vyvolává i použití zvětšovacích lup, které navíc svým zakřivením vyvolávají tzv. kulový
efekt, tj. neostrý obraz v okrajových částech. Tento efekt se odstraňuje vhodně volenou
soustavou ploskovypuklých sférických čoček (tzv. aplanát) nebo s použitím čoček sférických.
Lupy vybavené osvětlovacím elementem zvyšují kontrast figury a pozadí.
Kulový efekt řeší i velkoplošné lupy (navržené Fresnelem).
Jejich optická mohutnost je ale omezena. Např. velkoplošná lupa nabízená firmou
Biolis (Polsko) umožňuje dvojnásobné zvětšení. Reedukační výcvik má ve svém programu jednak
používání těchto pomůcek a jednak překonávání druhotných negativních důsledků jejich používání.
K těžké optice patří i dalekohledové systémy, ať již ve formě monokuláru nebo ve formě
dalekohledových brýlí určených pro vidění na dálku nebo po použití předsádek i k vidění
do blízka.
Omezenost některých možností těžké optiky se pokouší řešit
elektronické systémy zvětšování a měnění kontrastu figury a pozadí. Vesměs pracují buď
na principu malého televizního okruhu, nebo na principech počítačové techniky.
První typ konstrukce umožňuje zvětšení řádu několika desítek
násobku. Jsou černobílé i barevné, umožňují měnit kontrast čtení tmavé figury na světlém pozadí
a naopak. Některá zařízení mají fixovanou obrazovku i polohu kamery tak, že předpokládají pohyb
čteného textu pod kamerou na tzv. souřadnicovém stole. Funkčně některé z nich umožňují
i kontrolu psaní rukou nebo strojem. Některá z těchto zařízení nabízejí i lehkou
přenosnou kameru, která umožňuje čtení několika různě rozložených textů. Tento efekt je znásobený
v zařízeních, která mají přenosnou (portativní) nejen kameru, ale i obrazovku. Společným
nedostatkem je zužování zorného pole přímo úměrně se zvětšováním figury, které omezuje možnost
dlouhodobého používání těchto přístrojů (srovnej Jesenský, 1983, 1988). Někteří autoři varují
před nebezpečím záření obrazovky při dlouhodobějším užívání (Akimushkin V., 1993). Novější
výzkumy (Glivický, Hladký, 1995) potvrzují nárůst únavy, ale nepotvrzují poškozování zrakového
receptoru. Trh nabízí poměrně velké množství variant těchto zařízení pro elektronické zvětšování
textu a obrazu.
Zvětšování a zvyšování kontrastu figury a pozadí umožňují
i počítače. Variabilita funkčních efektů je dána softwarem. Rozsah paměti je pro
většinu komerčně dodávaných počítačů z hlediska reedukačních funkcí zanedbatelný.
O nedostatcích tohoto řešení platí v podstatě totéž, co o televizních lupách.
Reedukace plní své funkce jednak výcvikem v používání těchto zařízení, jednak
v překonávání jejich nedostatků.
K reedukačním trenažérům patří přístroje, které
mají v sobě zakódovanou funkci a určitý postup reedukace zraku. Klient nebo reedukační
pracovník je může obsluhovat jednoduchými ovladači samostatně a realizovat tak reedukační program.
Umožňují tak přenést mechanické prvky výcviku na stroje a uvolňují tím instruktora pro řešení
humánních prvků reedukace zraku. Typové programy jsou většinou velmi omezené, protože zatím
jde převážně o přístroje konstruované na elektromechanických principech.
Použití počítačových systémů by mohlo přinést rozšíření funkčnosti reedukačních trenažérů a
osvobodit tak instruktory reedukace pro humánně globálnější a integrační funkce. Největší
zkušenost s používáním trenažérů je v reedukaci zraku u binokulárně vadných
(ortoptika a pleoptika).
U měřících přístrojů jde převážně o design
a vizualizační úpravy (viz kap. 8.).
Typickým příkladem jsou hodinky, teploměry, posuvná měřítka a další přístroje, které mají
patřičně zvětšený výstup (ciferník, stupnice apod.). Úpravu může představovat zvětšený kontrastní
tisk nebo digitalizovaný obraz. Nabídka těchto zařízení je také poměrně velká. Reedukační výcvik
se týká jednak rozvoje schopností používat tyto pomůcky a jednak rozlišování výstupů a ukazatelů.
Hračky a tyflodidaktické i výcvikové pomůcky
redukačního typu představují velmi široký sortiment nejrůznějších řešení. V nejvyspělejších
variantách jde o celé soubory konkretizující různé reedukační programy a postupy.
Tisk a obrazové materiály pro zbytky vidění
a slabozraké představují přiměřené zvěšování, kolorování a řešení kontrastu figury a pozadí.
Způsoby možných řešení popsal autor již v r. 1973. V podstatě se zde opíráme
o poznatky vizualizace (viz. kap. 8).
Úpravy nábytku (hlavně pracovních stolů, čtecích
a psacích pultů, prosvětlovacích zařízení, příp. nábytku sedacího) vycházejí z požadavku
dostat a fixovat čtený materiál, pozorovaný objekt apod. do polohy, která odpovídá individuálně
modifikované zrakové pohodě, která přitom vylučuje nevýhodnou pozici postoje nebo sedu.
K tomu patří přiblížení předmětu, jeho nastavení nebo pohyb v zorném poli.
Proto se např. u pracovních stolů řeší možnost zvedací pracovní desky do různé výšky
horizontální osy, ale také podél os směřujících diagonálně. Reedukační výcvik spočívá
v pochopení funkcí, manipulačních dovedností a návyků.
Technika osvětlování má pomoci vytvářet optimální
světelné podmínky pro čtení, psaní, kreslení a jiné činnosti. Je regulována standardy
a normami (viz příloha 1). Má pomáhat vytvářet zrakovou pohodu. Je podmiňována: stálostí
osvětlení, rozložením jasů v zorném poli, směrovostí světla a stínem, chromatičností
světla a jakostí barevného podání. Zraková pohoda je komplikovaný jev. Dociluje se jednak
přiměřeně rozptýleným světlem (u ZH na hodnoty 200 až 300 luxů - Dancing, Fafl, Šafranov, 1973),
doplňujícím světlem na pracovním místě (v hodnotě až 2000 luxů - Peleška, 1958) a patřičnou
regulací jasů světla. Doplňující světlo by mělo být nasměrováno tak, aby ZH neoslňovalo ani
nevyvolávalo nepříjemné lesky a odrazy světla. Působí zde i řada dalších činitelů.
V odborné literatuře jsou tyto otázky poměrně dobře charakterizovány
(viz. Jesenský, 1973, Beleckaja, 1974, Šmíd, 1977, Oláh, 1981). Reedukační výcvik spočívá
v rozvoji znalostí a schopností dokázat si vybrat a patřičně používat osvětlovací techniku.
Úpravy architektonického, designérského a ergonomického
charakteru vycházejí ze schopností a možností ZH používat reedukační a kompenzační pomůcky
různého druhu a z celkových podmínek daného prostředí. V souladu s vizualizačními
principy a postupy zvýrazňují různé detaily staveb, dopravních aj. zařízení, navrhují
dispoziční a dislokační úpravy, které ulehčují orientaci, pohyb a manipulace v prostoru.
Cenné zkušenosti v této oblasti získali ve Švédsku, Anglii a dalších vyspělých zemích
(Braf, 1974, Londsdale, 1985, Lindstrrom, Lundquist, 1977, Prikken, 1986). V řešení těchto
otázek již bylo předloženo a zčásti také zavedeno několik opatření i u nás
(Jesenský, 1987, 1989, Lněnička, 1992). Celkově ale na tomto poli zůstává ještě velmi mnoho
nevyjasněných a nedořešených otázek, které způsobují, že reedukační výcvik se ocitá ve složitých
nestandardních podmínkách a má proto výrazný situační charakter.
PŘEDCHOZÍ KAPITOLA
OBSAH
NÁSLEDUJÍCÍ KAPITOLA
[Domů
| Zpět]
Náměty a připomínky zasílejte na: web@braillnet.cz
Copyright © 1995 - 1999 SONS