Zbyněk Galvas
Poznámky k pojmu multihandicap
Úvod
Těžké zrakové postižení již samo o sobě přináší řadu alterovaných podmínek každodenní reality a představuje tak determinantu, jež globálně spoluvytváří životní okolnosti defektního jedince. Působí též na jeho sociální zázemí a formou přímých i zpětných vazeb následně modeluje jeho životní perspektivy i momentální individuální reakce na postižení. K dalším determinantám psychického vývoje a také aktuálního chování a prožívání pak náleží komplex potenciálních i realizovaných možností a příležitostí defektní osoby, jež se promítají v subjektivní i objektivní dimenzi. S tímto faktem ovšem souvisí celá řada dalších skutečností. Jednou z nich (a ne zrovna zanedbatelnou a přehlédnutelnou) je otázka kombinace další vady či vad s vadou zrakovou, pro níž užíváme pojem multihandicap.
I. Objasnění pojmu multihandicap
Jak vyplývá z následujících definic, tento pojem je zcela nepřesný a poněkud zavádějící.
Vycházíme při tom především z termínů a jejich charakteristik uvedených v mezinárodním
materiálu "Charta na 80. léta", jehož program a odpovědnost za jeho realizaci v
dubnu 1978 přijala i vláda ČSSR:
Impairment (porucha) - "jakákoli ztráta nebo abnormalita psychologických, fyziologických
nebo anatomických struktur nebo funkcí."
Disability (omezení nebo neschopnost) - "jakákoli újma nebo nedostatečná schopnost
(způsobená poruchou), která znemožňuje vykonávání některé činnosti takovým způsobem nebo v
takovém rámci, jež se považují pro člověka za normální."
Handicap (omezení) - "nevýhoda vyplývající pro určitou osobu z poškození nebo postižení a
omezující nebo znemožňující zastávání určité role, jež platí pro příslušného člověka jako
normální (v závislosti na věku, pohlaví a kulturních nebo sociálních faktorech)."
Podle Wooda (1980) si můžeme povšimnout také pojmu defekt (vadu), pod nímž rozumí ztrátu
nebo poškození v anatomické stavbě organismu a poruchy v jeho funkcích." Příčinami defektu
bývají úrazy, onemocnění i dědičnost. Defekty se projevují jako anomálie vzhledu i výkonnosti.
Handicapem pak rozumí výše citovaný autor: "nepříznivou situaci pro daného člověka vyplývající
z poruchy nebo disaptibility, která znemožňuje plnění úloh, jež jsou pro tuto osobu normální
(v závislosti na věku, pohlaví a soc. a kulturních činitelích). Důležitými rysy zmíněného pojmu
jsou (Jesenský, 1987, str. 30):
- Osoba samotná nebo její sociální okolí připisuje určitý význam odchylce od morfologické, funkční nebo výkonové normy
- hodnocení je závislé na kulturních normách, takže určitá osoba může být v jedné skupině handicapována, kdežto v jiné nikoli]
- v prvním okamžiku je toto hodnocení zpravidla nevýhodné pro postižnou osobu
V Pedagogickém slovníku se k pojmu handicap dále uvádí: "Zasahuje jednak kvalitu a kvantitu
činnosti samotné, jednak sociální postavení a vztahy jedince." (Průcha, 1995, str. 75)
V Jesenského díle se setkáváme navíc s pojmem defektivita, kterou rozumí důsledek defektu (= vady, poruchy), který se projevuje poruchami v psychické výkonnosti, poruchou ve vztahu k sobě i k prostředí, eventuelně i změnami ve vývoji osobnosti postiženého. Defektivita je psychosociálním důsledkem neadekvátní reakce na defekt. Součástí defektivity je disability i handicap. (Jesenský, 1992, str. 15, 17)
K rozlišení pojmu disability a handicap můžeme uvést následující: Disability jako omezení u nevidomých např. znamená, že tato osoba nemůže číst očima černotisk. Na druhé straně handicap jako omezení narušuje víceméně jeho sociální možnosti, což zpravidla zužuje nevidomému např. výběr povolání (těžko by v našich podmínkách mohl učit matematiku na běžném typu ZŠ).
Z uvedeného tedy plyne, že spíše by se hodilo uvádět pojem multidefekt nebo odpovídající adjektivum multidefektní či polydefektní než výše zmíněný pojem multihandicap.
II. Problematika multihandicapu z hlediska zrakově postižených
1. Bližší specifikace pojmu multihandicap
Pod pojmem multihandicap v našem pojetí tedy rozumějme vícečetné respektive kombinované postižení. Jak již bylo výše uvedeno, budeme v tomto pojednání uvažovat o multihandicapu vždy v souvislostech s vadou zrakovou, respektive komponenta této vady bude považována za nedílnou součást multihandicapu. V tomto ohledu je nutno si uvědomit několik důležitých skutečností:
- při vzniku vícečetného postižení se uplatňují rozličné příčiny a to:
- genetické a vrozené faktory
- nedostatečná nebo chybná stimulace funkcí
- následky chorob a úrazů
- následky intoxikace a hypoxie mozku
- následky involučních změn ve stáří,
- vícečetné postižení může tedy vzniknout v kterémkoli období ontogenetického vývoje,
- nástup jednotlivých složek (dílčích vad) vícečetného postižení nebývá zpravidla současný,
- stupeň jednotlivých vad podílejících se na multihandicapu bývá rovněž velmi různý a širokospektrý,
- od stupně postižení se pak často liší intenzita a způsob prožívání tohoto postižení (relativně lehčí vada může být prožívána jako těžká),
- toto prožívání bývá modifikováno dalšími psychosomatickými faktory daného jedince, působením prostředí s jeho sociálními interakcemi a jiných skutečností (např. atmosférických vlivů atd.),
- vícečetné postižení není jen prostou syntézou jednotlivých vad, ale jejich vzájemným interakčním účinkem je výsledná kombinovaná vada natolik potencována a modifikována, že můžeme hovořit o kvalitativně novém postižení, které vytváří specifické podmínky pro život jednotlivce i sociálního systému, v němž je začleněn, což jednotlivé komponenty multihandicapu samy o sobě nevytvářejí a nepřinášejí,
- úroveň a kvalita péče o multihandicapované a jejich sociální zázemí může výrazně ovlivnit negativní následky vícečetného postižení ve smyslu jejich prohloubení nebo snížení.
Z uvedeného tedy plyne, že problematika kombinovaných vad vyžaduje komplexní specifický přístup. To, co již zde bylo o multihandicapu řečeno, však rovněž evokuje další otázku k zamyšlení, kterou je nutno se alespoň orientačně zabývat. Vzhledem k výše nastíněné problematice můžeme uvažovat o tom, zda je některá vada jakožto složka kombinovaného postižení dominantní a vyžaduje tedy naši zvýšenou pozornost s ohledem na svůj výraznější dopad na život jedince i na jeho možné ohrožení či případný eventuelní progredující charakter. Dále je nutno se zamyslet, na kolik se obě složky (případně více složek) kombinované vady vzájemně ovlivňují a do jaké míry tvoří jednotný komplex, který pak skutečně můžeme nazvat kombinovanou vadou v pravém slova smyslu.
Na druhé straně se může jednat spíše o složky vady, které se vzájemně ovlivňují minimálně a tvoří spíše jen určitý souběh dvou nebo více vad. Proto by bylo žádoucí multihandicap dále členit z tohoto hlediska na vady:
- kombinované (vícečetné) - tj. takové, jejichž složky na sebe vzájemně působí, ovlivňují se, tvoří komplexní, kvalitativně novou odlišnou strukturu, jež není prostou syntézou těchto složek vady. Jako příklad uvádíme hluchoslepotu. Z hlediska dominance jednotlivých složek vícečetné vady pak rozlišujeme:
- kombinované s dominantní zrakovou vadou
- kombinované s nedominantní zrakovou vadou,
- paralelní (souběžné) - jednotlivé dílčí vady multihandicapu se vzájemně ovlivňují jen minimálně nebo vůbec ne. Jako příklad můžeme uvést souběh zrakové a srdeční vady.
Se zrakovým postižením se tedy může kombinovat, kterákoliv další vada nebo jakékoli onemocnění. Mnohdy dochází ke kombinaci více než jen dvou poruch (např. zrakově postižený diabetik s následnou amputací dolních končetin). Vycházejíce ze současných možností našeho pracoviště (Tyfloservis - Multihandicap centrum), zaměříme svou pozornost a péči na následující vícečetná postižení:
- dospělé osoby (nad 15 let) s kombinovanou zrakovou a sluchovou vadou,
- zrakově postižené s poruchou opěrného a pohybového aparátu se zvláštním zřetelem na zrakově postižené vozíčkáře a amputáře ve věku nad 15 let,
- zrakově postižené diabetiky ve věku nad 15 let,
- zrakově postižené se sclerosis multiplex ve věku nad 15 let,
- zrakově postižené geronty (v pozdější etapě rozvoje služby),
- zrakově postižené se současným mentálním postižením ve věku nad 15 let (rovněž v pozdější etapě).
Uvedené členění, které je záměrně pro přehlednost poněkud schématické, čehož jsme si vědomi,
již samo o sobě napovídá, že k výše popsaným skupinám osob s kombinovanými vadami bude nutné
zaujímat diferencovaný přístup, jenž zohledňuje jak specifika kombinace vad a poruch, tak
individualitu postiženého. I přes tyto skutečnosti je však možno nalézt některé obecné rysy,
jež budeme v oblasti pomoci multihandicapovaným jedincům uplatňovat. Takové rysy plynou z přístupů
a metod, které je třeba aplikovat i v oblasti vícečetných vad tak, aby komplexnost pomoci přispěla
ke zvýšení kvality života jak samotných postižených, tak i jejich sociálního zázemí.
Literatura
- Charta na osmdesátá léta. Rada pro rehabilitaci osob se zdravotním postižením, 1990
- Jesenský, J.: Vybrané přednášky z defektologie. FV SI, Praha 1987
- Jesenský J.: Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. UK, Praha 1995
- Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Portál, Praha 1995
- Wood, P. M. N.: International Clasification of Impairments. Disaptibility and Handicaps. Geneve 1980
PŘEDCHÁZEJÍCÍ KAPITOLA
OBSAH
NÁSLEDUJÍCÍ KAPITOLA
[Domů | Zpět]
Náměty a připomínky zasílejte na: web@braillnet.cz
Copyright © 1995 - 1999 SONS