1. Technologické paradigmata v tyflologii

Doc., Dr. Ján Jesenský Csc., Praha


DEFINICE PARADIGMATU:

CHARAKTERISTIKA PARADIGMATU A JEHO FUNKČNOSTI: Paradigma představuje ve vývoji vědy komplex názorů a koncepcí určujících v určité historické etapě volbu vědecko výzkumné problematiky i způsobu jejího řešení, vymezení a výklad (interpretace) předmětu oboru. Paradigma není jenom teoretický konstrukt, tím méně kompilace či konglomerát vyplývající z komplementárních vědních oblastí. Má svůj původ v prvcích praxích, které se v důsledku vývojových změn i rozvoje poznání přesouvají z okrajové pozice v systému do centra pozornosti oboru. V teoretické rovině reprezentuje kumulativní etapu vývoje nějaké disciplíny, specifikuje způsob myšlení i výzkum vědců a charakterizuje fázi tzv. normální vědy (Kuhn, 1962). Z uvedeného výkladu jsou pro tyflologii významné tyto závěry: Rozdíl paradigmatu a teoretického systému tyflologie PARADIGMA: TEORETICKÝ SYSTÉM představuje: Systém představuje inklinaci k jevové stránce dané vědní oblasti uspořádané dle určitých pravidel a principů do pevně propojených struktur. Systém je již něco uceleného a uzavřeného, paradigma je předpoklad vzniku nového celku, systému poznatků. V souladu s uvedeným výkladem pracujeme v tyflologii jako ve vědním oboru studujícím zrakově postiženého člověka a specificky jeho života, s těmito specifickými paradigmaty: Uvedená paradigmata vystupují v praktickém životě ZP jako navzájem se přeskupující a doplňující se jevy. V teoretickém systému je můžeme nazírat i jako samostatně působící struktura se sobě vlastní logikou vztahů.

Technologické paradigma tyflologie představuje zhodnocení skutečnosti, že reedukační a kompenzační schopnosti ZP jedince mají své limity. Neurofyziologické a psychické potence využívání a cílevědomého rozvíjení zraku a jeho funkcí (reedukace), hmatu, sluchu, čichu, chuti, kineze (kompenzace) a jejich funkce, jsou individuálně různé, ale ne neomezené. Moderní technologie dokázaly napodobit, modelovat a znásobit mnohé stránky kompenzačních a reedukačních potencí ZP jedinců a tak přesáhnout osobnostní rozměr ZP. ZP se v nejednom případě při jejich použití vyrovnají svými celkovými výkony výkonům intaktních jedinců. Možnosti, které tyto technologie, ať již v  analogové nebo v digitalizované podobě, mohou nabídnout se popisují v tomto čísle TL, které mohlo laskavostí týmu vedeného Doc. Slavíkem z ČVUT ukázat rozsah záběru z těchto moderních technologií a její přínos pro tyflologii. Poznatky, které v uvedeném směru přinášejí takové obory a disciplíny jako jsou tyflotechnika, tyfloergonomie, tyflodesign, rehabilitační inženýring a další, rozšířily paletu nabízených fyflotechnických pomůcek a způsobu jejich užívání. Tyto skutečnosti výrazně ovlivnily obsah i interpretaci takovýchkategorií tyflologie jako jsou podmínky rozvoje osobnosti ZP, principy, metody, techniky, postupy, ale i institucionalizaci, rehabilitace, vzdělávání, enkulturace a ergotizace ZP, tzn. vstoupily do systému tyflologie, přeskupují jej a výrazně modifikují jeho podobu, obsah a celkové vyznění.

To znamená, že stejně tak jako moderní tyflotechnické pomůcky obohatily život a možnosti ZP člověka, obohatilo tyflotechnické paradigma systém tyflologie jako vědy. Působení tyflotechniky představuje i určitá rizika dehumanizujícího charakteru. Při jejím přecenění a nepřiměřeném preferování může docházet k nežádoucímu omezování rozvoje osobnosti ZP a jeho neurofyziologického či psychického potenciálu. Těmto rizikům je vystavena především tyflologická praxe. Nejsou však cizí ani některým teoretikům. Rovnováha působení technologického paradigmatu se současným působením a průnikem dalších tyflologických paradigmatů umožňuje nebezpečí jednostranností působení paradigmat eliminovat a tak dosahovat žádoucí vyváženosti teoretického systému tyflologie.

OBSAH  NÁSLEDUJÍCÍ KAPITOLA



[Domů  | Zpět]
Náměty a připomínky zasílejte na: web@braillnet.cz
Copyright © 1995 - 1999 SONS