1. Technologické paradigmata v tyflologii
Doc., Dr. Ján Jesenský Csc., Praha
DEFINICE PARADIGMATU:
- Nazírání na celkový zásadní charakter předmětu přístupu k jejímu zkoumání a interpretace.
- Nejširší shoda (konsensus) mezi vědci určité oblasti, která odlišuje členy různých seskupení (komunit,
škol), případně subkomunit. Tj. pro tytéž vědní obory, disciplíny, může existovat několik paradigmat.
- Vymezování co, jaké otázky a jakým způsobem má být studováno, jak mají být kladeny otázky,
dle jakých pravidel mají být interpretovány získané výsledky – poznatky.
CHARAKTERISTIKA PARADIGMATU A JEHO FUNKČNOSTI:
Paradigma představuje ve vývoji vědy komplex názorů
a koncepcí určujících v určité historické etapě volbu vědecko výzkumné problematiky i způsobu
jejího řešení, vymezení a výklad (interpretace) předmětu oboru. Paradigma není jenom teoretický konstrukt,
tím méně kompilace či konglomerát vyplývající z komplementárních vědních oblastí. Má svůj původ
v prvcích praxích, které se v důsledku vývojových změn i rozvoje poznání přesouvají
z okrajové pozice v systému do centra pozornosti oboru.
V teoretické rovině reprezentuje kumulativní
etapu vývoje nějaké disciplíny, specifikuje způsob myšlení i výzkum vědců a charakterizuje
fázi tzv. normální vědy (Kuhn, 1962).
Z uvedeného výkladu jsou pro tyflologii významné
tyto závěry:
- paradigmata se dotýkají filosofie, principů, systému, kategorií, pojmů a vztahů, metodologie a
interdisciplinarity oboru tyflologie. Ve všech těchto oblastech nejsou jedinými faktory, které
tyto jevy a kategorie utvářejí, ale pro určitý přístup – model řešení jsou dominantní, jedno
nebo určité seskupení paradigmat.
- Pro určitou teorii (školu, systém) jsou charakteristická určitá paradigmata.
- Tím, že paradigmata odpovídají také určitým (úžeji vymezeným) potřebám praxe, odpovídají také
určité vývojové, příp. historické epoše oboru.
- Paradigmata – školy mají také své význačné představitele, autory a protagonisty. Jejich
paralelní působení odpovídá postmodernímu principu plurality. Je předpokladem vědecké diskuse
a růstu nové úrovně poznání v oboru. U nás viz např. paralelní působení školy prof. Sováka
s dominancí paradigmatu patologie VNČ a školy V. Gani s dominancí školsky institucionálního
paradigmatu.
- To také znamená, že jednotlivá paradigmata svou podstatou (dominance novátorství) směřují
spíše k jednostrannosti, nežli k všeobecnosti přesto, že jsou určující pro určité
vývojové období, představující dílčí pohled (v určité vývojové etapě oboru jich může být několik),
komplementární prvek celkových vývojových tendencí oboru.
- Komplementaritě je třeba rozumět tak, že jednotlivá paradigmata nepřerušují vztah oboru k jeho
intervenčnímu poli, ať samotný charakter oboru sebevíce ovlivňují a mění.
Rozdíl paradigmatu a teoretického systému tyflologie
PARADIGMA:
- vzniká, utváří se ve starém systému,
- představuje zformulovaný přístup a akcenty na nové prvky příštího systému,
- je modelem počáteční fáze, vzniku nové teorie a systému, které jsou ve volnějších vztazích.
TEORETICKÝ SYSTÉM představuje:
- logickými vazbami pevně propojené celky spojené základní (vůdčí), nosnou ideou, principem, zákonem
nebo zákonitostí,
- teorie představuje inklinování k filosofii a výkladu jevů, je charakterizována určitým pojmovým
a kategoriálním aparátem, vytvářejícím ucelenou poznatkovou strukturu.
Systém představuje inklinaci k jevové stránce
dané vědní oblasti uspořádané dle určitých pravidel a principů do pevně propojených struktur.
Systém je již něco uceleného a uzavřeného, paradigma
je předpoklad vzniku nového celku, systému poznatků.
V souladu s uvedeným výkladem pracujeme
v tyflologii jako ve vědním oboru studujícím zrakově postiženého člověka a specificky jeho života,
s těmito specifickými paradigmaty:
- paradigma informačně komunikační,
- paradigma samostatného chování a jednání,
- paradigma integrace,
- paradigma reedukace vidění,
- paradigma kompenzace vidění,
- paradigma technologické (tyflotechnické).
Uvedená paradigmata vystupují v praktickém životě
ZP jako navzájem se přeskupující a doplňující se jevy. V teoretickém systému je můžeme nazírat i jako
samostatně působící struktura se sobě vlastní logikou vztahů.
Technologické paradigma tyflologie představuje zhodnocení
skutečnosti, že reedukační a kompenzační schopnosti ZP jedince mají své limity. Neurofyziologické a psychické
potence využívání a cílevědomého rozvíjení zraku a jeho funkcí (reedukace), hmatu, sluchu, čichu, chuti,
kineze (kompenzace) a jejich funkce, jsou individuálně různé, ale ne neomezené. Moderní technologie
dokázaly napodobit, modelovat a znásobit mnohé stránky kompenzačních a reedukačních potencí ZP jedinců
a tak přesáhnout osobnostní rozměr ZP. ZP se v nejednom případě při jejich použití vyrovnají
svými celkovými výkony výkonům intaktních jedinců. Možnosti, které tyto technologie, ať již
v analogové nebo v digitalizované podobě, mohou nabídnout se popisují v tomto čísle
TL, které mohlo laskavostí týmu vedeného Doc. Slavíkem z ČVUT ukázat rozsah záběru z těchto
moderních technologií a její přínos pro tyflologii.
Poznatky, které v uvedeném směru přinášejí takové
obory a disciplíny jako jsou tyflotechnika, tyfloergonomie, tyflodesign, rehabilitační inženýring
a další, rozšířily paletu nabízených fyflotechnických pomůcek a způsobu jejich užívání. Tyto skutečnosti
výrazně ovlivnily obsah i interpretaci takovýchkategorií tyflologie jako jsou podmínky rozvoje
osobnosti ZP, principy, metody, techniky, postupy, ale i institucionalizaci, rehabilitace,
vzdělávání, enkulturace a ergotizace ZP, tzn. vstoupily do systému tyflologie, přeskupují jej a výrazně
modifikují jeho podobu, obsah a celkové vyznění.
To znamená, že stejně tak jako moderní tyflotechnické
pomůcky obohatily život a možnosti ZP člověka, obohatilo tyflotechnické paradigma systém tyflologie
jako vědy. Působení tyflotechniky představuje i určitá rizika dehumanizujícího charakteru. Při jejím
přecenění a nepřiměřeném preferování může docházet k nežádoucímu omezování rozvoje osobnosti ZP
a jeho neurofyziologického či psychického potenciálu. Těmto rizikům je vystavena především tyflologická
praxe. Nejsou však cizí ani některým teoretikům. Rovnováha působení technologického paradigmatu se
současným působením a průnikem dalších tyflologických paradigmatů umožňuje nebezpečí jednostranností
působení paradigmat eliminovat a tak dosahovat žádoucí vyváženosti teoretického systému tyflologie.
OBSAH
NÁSLEDUJÍCÍ KAPITOLA
[Domů
| Zpět]
Náměty a připomínky zasílejte na: web@braillnet.cz
Copyright © 1995 - 1999 SONS