4. Přehled opatření
V současné době jsou známa následující opatření ke zlepšení podmínek samostatného
a bezpečného pohybu a orientace nevidomých a slabozrakých:
- opatření technická - úpravy prostředí a řešení staveb
- opatření organizační - úpravy řízení a chodu staveb
Oba typy řešení a opatření se musejí vhodně doplňovat, v některých případech se i vzájemně kombinují.
4.1. Úprava prostředí a řešení staveb - opatření technická
- uspořádání prostoru vnímatelné nevidomými a slabozrakými
- uspořádání prostorů bez zásahu překážek i předmětů do koridorů,ve kterých se nevidomí a slabozrací pohybují
- vyznačení a zabezpečení překážek dočasných i stálých
- vyznačení a zabezpečení části staveb a zařizovacích předmětů
- umělé orientační body, vodící linie, signální a varovné pásy jako zvláštní případ vodících linií
- akustická signalizace pro nevidomé na přechodech pro chodce, které jsou vybaveny světelnou dopravní signalizací
- akustické orientační majáky a akustické orientační a naváděcí systémy stabilní, akustické orientační a informační systémy na vozidlech MHD a předměstské železniční dopravy
- tyflografické pomůcky pro nevidomé
- slovní popisy jednotlivých tras (itineráře) samostatné nebo jako doplněk tyflografických plánku
a map
- informační značky a nápisy reliéfní a v Braillově slepeckém písmu, reliéfní značení v budovách
- elektronické informační systémy s využitelností nevidomými a slabozrakými
4.2. Úprava řízení funkce a chodu staveb - opatření organizační
- organizace chodu konkrétních služeb tak, aby byly přístupné pro nevidomé a slabozraké
bez cizí pomoci
- informovanost personálu ve službách, obchodu a dopravě o tom, jak komunikovat
s nevidomými a slabozrakými a jak nabídnout kvalifikovanou a lidsky důstojnou pomoc
- řešení provozu objektu a služeb (např. letiště, vlaková a autobusová nádraží) tak, aby zrakově
postižený mohl sám volit mezi pomocí a samostatností
4.3. Kombinace obou druhu opatření
Příkladem kombinace organizačního opatření podpořeného řešením technickým může být chráněný
přechod přes komunikaci pro nevidomé a slabozraké, kdy je cesta volena přepnutím
(dálkově vysílačkou uživatele či tlačítkem na sloupku) signalizace z blikající žluté
na zelenou na jednom určeném přechodu. Další možností kombinace obou druhů je automatické,
nevidomým uživatelem dálkově spouštěné, hlášení provozních stavů eskalátorů.
PŘEDCHOZÍ KAPITOLA
OBSAH
NÁSLEDUJÍCÍ KAPITOLA
[Domů
| Zpět]
Náměty a připomínky zasílejte na: web@braillnet.cz
Copyright © 2000 - SONS