Stále více se na ulicích setkáváme s lidmi, kteří mají v ruce bílou hůl, s nevidomými a slabozrakými. Většinou se pohybují samostatně, jen někteří mají doprovod slepeckých vodicích psů. Na komunikacích a plochách nacházíme pro tyto nevidomé uživatele již poměrně dost provedených úprav, především na přechodech. Někdy se stává, že tyto úpravy nejsou provedeny dobře. Chybná řešení pohyb nevidomému mnohdy ztěžují, leckdy chyby vytvářejí dokonce velmi nebezpečné situace. V takovém případě nejenže není dosaženo účelu prováděných opatření, ale výsledkem je podstatné zhoršení podmínek pro samostatný pohyb a orientaci nevidomého.
Chceme proto na tyto chyby upozornit a věříme, že obrázky s popisem chyb pomohou k tomu, aby se špatná řešení neopakovala, a to jak v projektech, tak i ve vlastní realizaci staveb.
Pro správnou funkci varovného pásu je nejdůležitější správná šířka a umístění. Šíře je 0,4 m a odchylky od tohoto rozměru jsou dány jen stavební tolerancí. Přes jednoznačnou šíři pásu nezaměnitelně poznává nevidomý i funkci pásu. Nejlépe je varovný pás umístit za obrubníkem chodníku, ve stísněných poměrech se varovný pás umisťuje namísto sníženého obrubníku chodníku.
Šířka varovného pásu je 1,4 m, pro nevidomého je situace na obrázku nepřehledná. Nedokáže identifikovat funkci pásu, zejména ve vztahu k pásu signálnímu, který ho navádí na směr přecházení. Výsledkem může být ztráta orientace nevidomého na zobrazeném místě a neočekávaný a nekontrolovatelný vstup do vozovky. Jde o velmi nebezpečnou chybu.
Napříč chodníkem je v místě přechodu vydlážděna hmatnou dlažbou celá plocha. Místo je pro nevidomého nepřehledné, možné důsledky jsou podobné jako u situace na obrázku č.1. Jedná se o velmi závažnou chybu.
Přechod má varovný pás pouze na vzdálenější straně, směrové vedení signálním pásem zcela chybí. Dů-sledkem chyby může být neočekávaný vstup nevidomého do vozovky. Jedná se o velmi závažnou chybu.
Mimo přechodů se mohou vyskytovat chyby v řešení varovných pásů i jinde. Varovný pás vždy nevidomému určuje rozhraní bezpečného a nebezpečného prostoru, v některých případech je to také rozhraní prostoru veřejnosti přístupného a veřejnosti nepřístupného.
Přesah varovného pásu vůči signálnímu je příliš malý (musí být minimálně 0,8 m). U dodatečných úprav přechodů, u kterých je délka sníženého obrubníku minimalizována a je jen 1,5 m, musí proto být minimální délka varovného pásu 2,4 až 2,6 m. Nevidomý může varovný pás minout a vstoupit neočekávaně do vozovky. Jde o vážnou chybu.
U označníku zastávky městského autobusu je mimo signálního pásu (barevné řešení zastávky je nevhodné, proto je snímek méně přehledný) je proveden i varovný pás. Tato nesprávné řešení může v některých případech vést k záměně za přechod, jde o závažnou chybu.