Věc : Rozpracování projektu Mobilis,o.s. - "Bezbariérová městská hromadná doprava v ČR" do podoby regionálního rozvojového programu pro Euroregion severních Čech a spolkové republiky Sasko podle principů EU.

Financování : Předvstupní strukturální nástroj Phare CBC (nebo ISPA).

1. Princip koncentrace


Pro stanovení cíle připravilo Sdružení dopravních podniků ČR soupis nízkopodlažních vozidel potřebných pro zajištění provozu v základní počáteční formě přístupné MHD v jednotlivých městech (zpravidla se jedná o 1 linku). Při uvažování cenové úrovně roku 1999 to přibližně znamená :
32 tramvají N po 35 mil.Kč tedy 1 120 mil.Kč
32 trolejbusů N po 7 mil.Kč tedy 224 mil.Kč
30 autobusů N po 7 mil.Kč tedy 210 mil.Kč
Celkem 1 554 mil.Kč
Pro obnovu vozových parků novými standardy v MHD potřebujeme ročně 1 554 mil.Kč

nízkopodlažní tramvaj

Jeden z nejproblémovějších regionů je region severních Čech a to nejen počtem lidí s omezenou mobilitou ale i stupněm nezaměstnanosti. Proto je důležité uvedený celostátní projekt sdružení Mobilis rozpracovat na regionální úrovni tak, aby finanční prostředky byly věnovány právě do regionu s největšími problémy.

2. Princip partnerství

Je důležité tento princip vyjádřit spolupráci orgánů státní správy, samosprávy a občanské iniciativy Mobilis v rámci procesu podpory regionálního rozvoje občanské sítě. V rostoucí míře se uznává, že místní a regionální doprava je pro regionální rozvoj jednou ze základních podmínek.

Projekt Mobilis,o.s. obsahuje řadu shodných myšlenek s materiálem EK z 10. 8. 1998, "Rozvoj občanské sítě" a byl nedávno zveřejněn informačními dopravními systémy spolkové republiky Sasko. 1. kolo jednání na téma projekt Mobilis - Rozvoj bezbariérových forem hromadné dopravy iniciovali představitelé spolkové republiky Sasko v rámci Euroregionu Labe-Nisa 24. března 1999 v Bautzenu a 2. kolo 26. a 27. března 1999 v Görlitz.

3. Princip programování

Projekt Mobilis,o.s. akcentuje přestup na atraktivní dopravní systémy, což na znamená ekologičnost a přístupnost hromadné dopravy pro všechny skupiny našich obyvatel, t.z. i pro skrytý segment trhu, lidi s omezenou mobilitou, kteří v ČR představují 35% celé populace. Obnova vozových parků novými standardy v dopravě představuje dlouhodobý etapový proces.
Usilujeme o komplexní rozvojový program, který sleduje řešení několika skupin problémů : hospodářský rozvoj, flexibilita pracovní síly, vytváření možností nových pracovních míst, rovnost šancí a schopnost soutěžení i pro lidi s omezenou mobilitou, postupné omezování osobní automobilové dopravy, zlepšení ovzduší snížením emisí, omezení hlučnosti, snížení spotřeby energie, odstraňování psychologických bariér, které stojí v cestě alternativním dopravním prostředkům a snahu o podporu veřejnosti pro uvedené dopravní alternativy.

4. Princip adicionality (doplňkovosti)

Záměr projektu Mobilis,o.s. byl potvrzen VU č.499/97, t.z., že finanční spoluúčast státu na obnovu vozových parků v ČR nízkopodlažními (N) vozidly je : 50% na elektrickou trakci (tramvaje N a trolejbusy N) a 40% na autobusy N.

5. Princip monitorování a vyhodnocování

Tento princip předpokládá průběžné sledování a vyhodnocování prováděných opatření na podporu rozvoje občanské sítě a celkovou efektivnost vynakládaných prostředků. V případě využití VU č. 499/97 v roce 1998 bylo celostátně nakoupeno z nového standardu 14 tramvají N, 24 trolejbusů N a 109 autobusů N. Představuje to 509 777 000 Kč. z celkového balíčku 550 mil.Kč určeného na systémovou podporu a rozvoj MHD. EU v místní a regionální dopravě podporuje benchmarking, který umožňuje úřadům, dopravním podnikům a uživatelům zhodnotit výkonnost vlastního dopravního systému a srovnání s jinými dopravními systémy. To by mělo ulehčit změnám.

6. Princip subsidiarity

Tento princip znamená posílení pravomocí občanských iniciativ. To předpokládá rozvoj spolupráce s orgány státní správy, samosprávy a dalších partnetrů.

7. Princip solidarity

Tento princíp z hlediska rozvoje občanské sítě předpokladá vytvoření základu bezbariérové MHD, která umožní zhruba jedné třetině lidí s omezenou mobilitou, která je zároveň i ekonomicky slabší, integrovat se do normálního života společnosti a zpřístupní jí další služby a svobody, jako je vzdělání, pracovní zařazení, léčení, sociální služby (chráněné bydlení, chráněné dílny, služby osobní asistence, home-care, respistní péče, respitality a pod.) a přispěje k postupnému odstrańování sociálního rozhraničování.

PhDr.Tatiana Šindelářová,CSc.
předsedkyně Mobilis,o.s.
Olbrachtova 50
140 00 Praha 4
tel.fax 02 / 41 44 31 44




[Domů  | Zpět]
Chcete-li se kontaktovat s touto organizací, použijte kontaktů na organizaci uvedených na této stránce na začátku.
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých je správcem tohoto Informačního systému pro zdravotně postižené.
Máte-li připomínky ke vzhledu stránky nebo je v textu překlep či chyba, pište na web@braillnet.cz