PROJEKT „Bezbariérová městská hromadná doprava v ČR".



vozíčkář nastupuje do nízkopodlažní tramvaje1. VÝZNAM

Důležitým cílem státní sociální politiky je úplná integrace lidí s omezenými možnostmi pohybu a orientace do normálního života společnosti. Z provedených analýz vyplynulo, že základním předpokladem k tomu je SVOBODNÝ POHYB - DOPRAVA.

DOPRAVA jako služba státu občanům s omezenými možnostmi pohybu a orientace jim umožňuje lépe se zapojit do občanského života a stát se tak díky vlastní ekonomické aktivitě méně závislým na sociálních příspěvcích. SVOBODA POHYBU je základním předpokladem pro přístup k dalším svobodám - vzdělání, léčení, pracovnímu zařazení, shromažďování, kulturnímu či jinému vyžití a je také základem pro rozvoj sociálních služeb.


2. SOUČASNOST

Prakticky veškerá vozidla, používaná v městské hromadné dopravě v ČR, lze charakterizovat vysokou úrovní podlahy. Jejich podlaha je téměř 1 metr nad úrovní vozovky a při nástupu či výstupu je nutno tento rozdíl překlenout pomocí schodů, což je pro mnoho cestujících barierou, kterou nejsou schopni překonat (nebo ji překonávají velmi obtížně). Městská hromadná doprava je proto pro ně buď zcela nepoužitelnou, nebo jim její použití způsobuje nepříjemné komplikace.

V ČR žije poměrně mnoho osob se sníženou schopností pohybu a orientace :

12 % lidí se zdravotním postižením
18 % lidí starších 60 let ( s tendencí růstu nad 20 % )
6 % dětí předškolního věku ( také maminky s kočárky )
1 % těhotných žen

Tyto množiny se z části prolínají a proto nelze výše uvedená čísla jednoduše sčítat, ale lze odhadnout, že zhruba 1/3 populace má potíže s vlastní pohyblivostí, tedy i s nástupem do veřejných dopravních prostředků. Přitom právě citované skupiny osob jsou handicapovány nejen při používaní dopravních prostředků, ale i ve svém pracovním zařazení a zcela logicky proto mají i nižší příjmy.


3. NÍZKOPODLAŽNÍ VOZIDLA

nízkopodlažní autobusNa rozdíl od vozidel bariérového provedení, která mají pod podlahou podvozky, pohonný systém a mnohá další zařízení, takže mají vlastní podlahu velmi vysoko, vznikají nově i vozidla nízkopodlažní. Ta jsou speciálně konstruovaná tak, aby úroveň podlahy byla výrazně nižší - zhruba 350 mm. To je výška, kterou lze z běžného nástupního ostrůvku snadno překonat i vozíkem či kočárkem. Tato vozidla postupně vznikají i u výrobců v ČR. Pro své mnohé konstrukční zvláštnosti, kterými je nízkopodlažnost zajišťována, jsou nízkopodlažní vozidla znatelně dražší než vozidla s vysokou úrovní podlahy. Technické principy k odstranění bariér tedy existují, ale je potřeba je zaplatit. Vyšší cena nízkopodlažních vozidel vede k tomu, že dopravní podniky je kupují velmi omezeně. Vlivem toho pak často ani veřejnost vůbec neví, že taková vozidla existují, neboť je na ulicích nespatřuje.


4. BEZBARIÉROVÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM

Zkušenosti s provozem bezbariérových vozidel jednoznačně vedou ke dvěma zásadám :

a) Je neekonomické a nepraktické tvořit speciální linky a spoje jen pro občany se sníženou schopností pohybu a orientace. Základní ideou je přirozená integrace těchto lidí do normálního života společnosti. Optimem proto je, aby v normálním síťovém provozu na standardních linkách jezdila bezbariérová vozidla, přepravující veškerou populaci společně.

b) Bezbariérová MHD musí mít charakter pravidelného síťového provozu, t. j. musí být nasazeno dostatečné množství vozidel, aby byla zajištěna pravidelná doprava v přijatelném intervalu, fungující podle regulerního jízdního řádu.


nízkopodlažní tramvaj5. POTŘEBA BEZBARIÉROVÝCH VOZIDEL

Pro vytvoření vozového parku potřebného k pokrytí pravidelného provozu základní sítě bezbariérových linek je potřeba vybavit příslušné dopravní podniky dostatečným počtem nízkopodlažních vozidel. Budování tohoto vozového parku nenastane naráz. V podstatě jde o to, aby byla v nejbližších letech prováděna přirozena obnova parku vozidel MHD prioritně nízkopodlažními vozidly. Avšak pro začátek je potřeba určité základní množství vozidel, nutné pro zahájení pravidelného provozu na vybrané lince a následně s dalšími dodávanými vozidly počet takto vybavených linek zvyšovat.


6. FINANCOVÁNÍ

Vyšší cena nízkopodlažních vozidel, daná výrazně vyšší náročností jejich technického řešení, nesmí být překážkou tomu, aby dopravní podniky, které ve svém finančním hospodaření kalkulují jen s prostředky na levnější vozidla s vysokou úrovní podlahy, nízkopodlažní vozidla do svých vozových parků nezaváděly. Dopravní podniky mají pochopitelně zájem nízkopodlažní vozidla provozovat, ale nejsou schopny si sami zajistit prostředky na jejich nákup. Proto je vládě ČR navrhováno podpořit financování nákupu nízkopodlažních vozidel MHD a to následovně :

a) Při aktualizaci usnesení vlády ČR č. 472 na další tři roky zahrnout do dotací na obnovu vozidel MHD i příspěvek na nízkopodlažnost, t. j. přispívat dopravním podnikům částkou, která odpovídá rozdílu cen bariérového, vysokopodlažního a bezbariérového, nízkopodlažního vozidla o stejné přepravní kapacitě.

Tento záměr byl akceptován usnesením vlády ČR 20. srpna 1997 pod číslem 499. Pro elektrickou trakci ( tramvaje, trolejbusy ) byl navýšen příspěvek z 30 % na 50 % a pro autobusy z 10 % na 40 % ceny. V roce 1998 stát přispívá na obnovu a rozvoj MHD celkovou částkou 550 mil. Kč. Z toho na nákup nového standardu v MHD přispívá 509.777 000 Kč. To je, bohužel, velmi málo pro systémovou podporu veřejné hromadné dopravy a nemůže uspokojit poptávku občanů po svobodném pohybu v našich městech.

b) Finanční prostředky z fondu „Malé privatizace" použít pro rozvoj bezbariérové hromadné dopravy. Pro tento záměr byl vypracován pozměňovací návrh k zákonu č. 500/1990 Sb., ve kterém byla požadována částka 4,5 mld. Kč. a byl podán rozpočtovému výboru PS ČR. Tento návrh byl zamítnut kvůli mimořádným výdajům na odstraňování povodňových škod.


7. CÍLOVÝ STAV

Usilujeme o prosazení zákona, který by v ČR dovolil od určitého data homologizovat vozidla určena pro veřejnou hromadnou přepravu osob jenom tehdy, pokud budou splňovat aspekt bezbariérového přístupu. Vozidla, která jsou určena pro veřejnou hromadnou přepravu osob nesmí diskriminovat žádnou skupinu našich obyvatel.


8. ZÁKLADNÍ SKUPINA NÍZKOPODLAŽNÍCH VOZIDEL-NOVÉHO STANDARDU

Pro zajištění provozu v základní počáteční formě bezbariérové MHD v jednotlivých městech ( zpravidla se jedná o 1 linku ) v roce 1997 připravilo Sdružení dopravních podniků ČR soupis nízkopodlažních vozidel k tomu potřebných :

DPtramvaj (ks)  trolejbus (ks)  autobus (ks)
Brno 128 
České Budějovice 22
Děčín  2
Hradec Králové 4 
Jihlava 2 
Liberec2  
Most-Litvínov  4
Olomouc  2
Ústí n. Labem  4
Opava 4 
Ostrava44 
Pardubice  4
Plzeň2 2
Praha12 8
Teplice  2
Zlín 4 
Chomutov 4 
Celkem323232

 
Při uvažování cenové úrovně roku 1999 to přibližně znamená :

32 tramvají po 35 mil. Kč, tedy 1 120 mil. Kč
32 trolejbusů po 7 mil. Kč, tedy 224 mil. Kč
30 autobusů po 7 mil. Kč, tedy 210 mil. Kč

Celkem 1 554 mil. Kč



9. ZÁVĚR

Navrhovaná státní podpora bezbariérové městské hromadné dopravy - nového standardu představuje návod ke komplexnímu řešení několika různých skupin problémů :

1) Vytvoření základu bezberiérové MHD umožní zhruba jedné třetině populace, která je zároveň i ekonomicky slabší, integrovat se do normálního života společnosti a zpřístupní jí další služby a svobody, přispěje k vytvoření nových pracovních míst i pro jiné skupiny našich obyvatel a k postupnému odstraňování sociálního rozdělení.

2) Zvýšení kvality MHD zavedením vozidel pohodlných i pro zbývající část populace stimuluje preferenci MHD před individuální automobilovou dopravou, která narůstá v zásadní ekologický a ekonomický problém měst. Nový standard směřuje k potlačení rozsahu automobilové dopravy, snižení emisí, k omezení hlučnosti, ke snížení spotřeby energie, směřuje ke zvýšení kvality života.

3) Podpora domácího průmyslu v ČR, který nízkopodlažní vozidla vyvinul a nabízí. Jejich zavedením do provozu v ČR získají naši výrobci příslušné reference, které výrazně napomohou jejich exportu. Nový standard v MHD bezesporu přispěje k hospodářskému rozvoji, bude novým impulsem pro soutěž na náročných trzích, kde se vždy nový standard stává nikoliv něčím navíc, ale brzy všeobecně akceptovanou normou.

Mnozí dnes propadají pesimismu a skepsi, pokud jde o naše možnosti. Domníváme se, že to není správný postoj. Dnešek pouze vyžaduje hlubší reflexi i sebereflexi, analýzu toho, čím jsme prošli. Jen tehdy, kdybychom ulpívali na prožívaném okamžiku a ztráceli perspektivní pohled, by byla skepse na místě. Chování našich výrobců kolejových či autobusových vozidel ukazuje, že stále existují lidé, jejichž představivost a inovační schopnost porážejí zárodky krize a ukazují k novým horizontům. V nich je také velký díl naděje, že základní právo, právo na svobodný a ničím neomezený pohyb, dostane své materiální předpoklady.


[Domů  | Zpět]
Chcete-li se kontaktovat s touto organizací, použijte kontaktů na organizaci uvedených na této stránce na začátku.
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých je správcem tohoto Informačního systému pro zdravotně postižené.
Máte-li připomínky ke vzhledu stránky nebo je v textu překlep či chyba, pište na web@braillnet.cz